HUBUNGAN MONEY ATTITUDE, SOSIALISASI KEUANGAN KELUARGA DAN PEMBELAJARAN AKUNTANSI KEUANGAN DENGAN PERILAKU KEUANGAN SISWA SMK

Linda Ayu Ningsih, Muhtar muhtar, Asri Diah Susanti

Abstract

ABSTRACT This research aims to investigate: 1) the correlation between money attitude with financial behavior of students of SMK; 2) the correlation between family financial socialization with financial behavior of students of SMK; 3) the correlation between financial accounting learning with financial behavior of students of SMK; 4) the correlation between money attitude, family financial socialization and financial accounting learning with financial behavior of students of SMK. This research used quantitative with a correlation approach. The population in this research were 483 students of SMK. Samples of research were 39 students who were selected using purposive sampling technique. The data collection used questionnaire. Data analysis by using product moment correlation analysis, multiple correlation analysis and multiple regression analysis. The results of the research show that: 1) there is a positive and significant correlation between money attitude with financial behavior of students of SMK; 2) there is a positive and significant correlation between family financial socialization with financial behavior of students of SMK; 3) there is a positive and significant correlation between financial accounting learning with financial behavior of students of SMK; 4) there is a positive and significant correlation between money attitude, family financial socialization and financial accounting learning together with financial behavior of students of SMK. Keywords: money attitude, family financial socialization, financial accounting learning and financial behavior. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) hubungan antara money attitude dengan perilaku keuangan siswa SMK; 2) hubungan antara sosialisasi keuangan keluarga dengan perilaku keuangan siswa SMK; 3) hubungan antara pembelajaran akuntansi keuangan dengan perilaku keuangan siswa SMK; 4) hubungan antara money attitude, sosialisasi keuangan keluarga dan pembelajaran akuntansi keuangan dengan perilaku keuangan siswa SMK. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Populasi dalam penelitian ini adalah 483 siswa SMK. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 39 siswa yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis korelasi product moment, korelasi ganda dan regresi ganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) terdapat hubungan positif dan signifikan antara money attitude dengan perilaku keuangan siswa SMK; 2) terdapat hubungan positif dan signifikan antara sosialisasi keuangan keluarga dengan perilaku keuangan siswa SMK; 3) terdapat hubungan positif dan signifikan antara pembelajaran akuntansi keuangan dengan perilaku keuangan siswa SMK; 4) terdapat hubungan positif dan signifikan antara money attitude, sosialisasi keuangan keluarga dan pembelajaran akuntansi keuangan secara bersama-sama dengan perilaku keuangan siswa SMK. Kata kunci: money attitude, sosialisasi keuangan keluarga, pembelajaran akuntansi keuangan, dan perilaku keuangan.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.