FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI RESILIENSI AKADEMIK MAHASISWA DALAM PEMBELAJARAN AKUNTANSI ONLINE DIMASA PANDEMI COVID-19

Dzulfa Lailatul Khairunnisa, Sudiyanto Sudiyanto, Binti Muchsini

Abstract

ABSTRACT This study aims to obtain information related to factors that affect academic resilience in online learning during the Covid-19 pandemic. This research is a quantitative research. The population is 233 students. While the sample in this study was 147 students who were selected using. Proportional stratified random sampling technique. Research data collection using a questionnaire. Test the validity of the data in this study using content validity and construct validity. The data analysis used was Confirmatory Factor Analysis (CFA). Based on the results of research on the factors that influence academic resilience in online learning during the Covid-19 pandemic, it includes seven factors, each of which has a total percent variant, namely 1) Emotion Regulation (52,319%), 2) Control Against Impulses (15,234%), 3) Optimism (8,966%), 4) Ability to Analyze Problems (8,389%), 5) Empathy (6,180%), 6) Self-efficacy (4,642%), and 7) Achievement (4,270%). Meanwhile, the most dominant factor affecting academic resilience in online learning during the Covid-19 pandemic was the Emotion Regulation factor, which had a total variant (52,319%). Keywords : Factor Analysis, Academic Resilience, The covid-19 pandemic ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh informasi terkait faktor-faktor yang memengaruhi resiliensi akademik mahasiswa dalam proses pembelajaran akuntansi online dimasa pandemi covid-19. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Populasi berjumlah 233 mahasiswa. Sedangkan sampel pada penelitian ini yaitu berjumlah 147 mahasiswa yang dipilih dengan menggunakan teknik proportionate stratified random sampling. Pengumpulan data penelitian menggunakan angket. Uji validitas data dalam penelitian ini menggunakan validitas isi dan validitas konstrak. Analisis data yang digunakan adalah Confirmatory Factor Analysis (CFA). Berdasarkan hasil penelitian terhadap faktorfaktor yang memengaruhi resiliensi akademik mahasiswa dalam proses pembelajaran akuntansi online dimasa pandemi covid-19 meliputi tujuh faktor dengan masing-masing memiliki total varian persen yaitu 1) Regulasi Emosi (52,319%); 2) Kontrol Terhadap Impuls (15,234%); 3) Optimisme (8,966%); 4) Kemampuan Menganalisis Masalah (8,389%); 5) Empati (6,180%); 6) Efikasi diri (4,642%); 7) Pencapaian (4,270%). Sedangkan faktor yang paling dominan memengaruhi resiliensi akademik dalam pembelajaran online dimasa pandemi covid-19 yaitu faktor Regulasi Emosi (Emotion Regulation) memiliki total varian sebesar (52,319%). Kata Kunci : Analisis faktor, Resiliensi akademik, Pandemi Covid-19

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.