PENGARUH METODE PEER TEACHING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP DASAR AKUNTANSI

Nurhasan Hamidi

Abstract

The purpose of this research was to improve the understanding of the basic concept of accounting for students by applying peer teaching method in one of the universities in Surakarta. This research is a classroom action research conducted in two cycles. The subjects of this study were 38 students in grade 5 accounting education class A. Data were collected by interviews, tests and documentation. The validity of the data uses the validity of the triangulation technique. The data of the research were analyzed by quantitative and qualitative analysis. The qualitative analysis used is comparative descriptive analysis and critical analysis. The results showed an increase in understanding of the basic concept of accounting after the first cycle, but had not yet reached the target set, so that the second cycle was taken. The results showed an increase in understanding of the basic concept of accounting post-cycle II and have achieved the targets set. Students who thoroughly understood the basic concepts of accounting during pre-action were 36.84% or 14 students. Students who have complete understanding of the basic concepts of accounting during the first cycle of action amounted to 47.37% or 18 students. Students who complete the understanding of the basic concepts of accounting during the post-cycle II of 84.21% or 32 students. Thus it can be concluded that the application of peer teaching learning methods can improve understanding of the basic concepts of student accounting.

Keywords: understanding, the basic concept of accounting, peer teaching

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep dasar akuntansi pada mahasiswa  dengan menerapkan metode pembelajaran peer teaching di salah satu Perguruan Tinggi di Surakarta. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa pendidikan akuntansi semester 5 kelas A yang berjumlah 38 mahasiswa. Teknik pengumpulan data dilakukan melaui  wawancara, tes dan dokumentasi. Validitas data menggunakan validitas trianggulasi teknik. Analisis data yang digunakan adalah analisis kuantitatif dan kualitatif. Analisis kualitatif yang digunakan adalah analisis deskriptif komparatif dan analisis kritis. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan pemahaman konsep dasar akuntansi pascatindakan siklus I, namun belum mencapai target yang ditetapkan, sehingga dilakukan tindakan siklus II.  Hasil penelitian menunjukkan peningkatan pemahaman konsep dasar akuntansi pascatindakan siklus II dan telah mencapai target yang ditetapkan. Mahasiswa yang tuntas pemahaman konsep dasar akuntansi saat pratindakan sebesar 36,84% atau 14 mahasiswa. Mahasiswa yang tuntas pemahaman konsep dasar akuntansi saat pascatindakan siklus I sebesar 47,37% atau 18 mahasiswa.   Mahasiswa yang tuntas pemahaman konsep dasar akuntansi saat pascatindakan siklus II sebesar 84,21% atau 32 mahasiswa. Dengan demikian dapat disimpulkan penerapan metode pembelajaran peer teaching  dapat meningkatkan pemahaman konsep dasar akuntansi mahasiswa.

Keywords

understanding, the basic concept of accounting, peer teaching

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.