PENGARUH SELF ASSESSMENT TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI DALAM PEMBELAJARAN AKUNTANSI DI SMK

Winarsih Winarsih, Sudiyanto Sudiyanto, Nurhasan Hamidi

Abstract

ABSTRACT

The objective of this research is to examine whether or not self-assessment has an effect on self-confidence in Accounting learning at State Vocational High School. This research used the quasi experiment method with nonequivalent control group design. Its population was all of the students as many as 108 in Grade X of Accounting Program of State Vocational High School. Random sampling was used to determine its samples. The samples consisted of the students in Grade X of Accounting Program 1 as control class and the students in Grade X of Accounting Program 2 as experiment class. The data of the research were collected through questionnaire. They were quantitatively analyzed by using the statistical descriptive and statistical inferential models of analysis with parametric type. The result of the research shows that the self-assessment has a positive effect on the self-confidence in Accounting learning at State Vocational High School as shown by the value of Sig. (2-tailed) was 0.000 which was less than 0.05.

 

Keywords: Self assessment, self-confidence, accounting learning

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menguji ada tidaknya pengaruh self assessment terhadap kepercayaan diri dalam pembelajaran akuntansi di SMK. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen semu (quasi eksperiment) dengan bentuk non equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X Akuntansi di SMK yang berjumlah 108 siswa. Sampel yang terpilih adalah kelas X Akuntansi 1 sebagai kelas kontrol dan kelas X Akuntansi 2 sebagai kelas eksperimen menggunakan teknik random sampling. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan angket. Analisis data menggunakan analisis data kuantitatif dengan statistik deskriptif dan statistik inferensial tipe parametik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif self assessment terhadap kepercayaan diri dalam pembelajaran akuntansi di SMK yang dibuktikan dengan hasil uji t yang menunjukkan bahwa nilai Sig. (2-tailed) lebih kecil dari 0,05 yaitu sebesar 0,000.

 

Kata Kunci: Self assessment, percaya diri, pembelajaran akuntansi.

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.