FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI AKTIVITAS BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN SPREADSHEET KELAS X AKUNTANSI DI SMK

Nita Cahyani, Siswandari Siswandari, Nurhasan Hamidi

Abstract

ABSTRACT

 

The objective of this research is to study factors affecting students’ learning activities in Spreadsheet learning at Vocational High School. It used the descriptive qualitative research method. Its population was all of the students as many as 214 of Accounting Department. Purposive sampling was used to determine its samples. They consisted of 71 students in Grade X. The data of the research were collected through questionnaire. The instrument was validated with Spearman’s Product Moment at the significance level of 5%. The reliability coefficient was calculated with the Cronbach’s Alpha method. The analysis prerequisite test of the research used the KMO Test dan Barlett’s Test. The data of the research were analyzed by using the Exploratory Factor Analysis (EFA) aided with the computer software of SPSS Version 22 for Windows. The result of the research shows that there were 8 factors affecting the students’ learning activities, namely:(1) encouragement to learn; (2) learning attitude; (3) interest and talent; (4) intellectual intelligence; (5) learning habit; (6)social environment; (7) family; and verbal intelligence. The factor which most dominantly affected the students’ learning activities was that of encouragement to learn with the variance percentage of 26.251%, whereas the factor which least affected the students’ learning activities was that of verbal intelligence with the variance percentage of 4.036%.

Keywords: factor analysis, students’ learning activities, spreadsheet learning

ABSTRAK

 

Tujuan penelitian ini untuk mengkaji faktor-faktor yang memengaruhi aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran spreadsheet di SMK. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian adalah seluruh siswa kelas akuntansi yang berjumlah 214 siswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Sampel penelitian adalah siswa akuntansi kelas X yang berjumlah 71 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan metode angket. Teknik uji validitas instrumen menggunakan rumus product moment dengan taraf signifikansi 5%. Perhitungan koefisien reliabilitas dalam penelitian ini menggunakan metode Cronbach’s Alpha. Uji prasyarat analisis yang digunakan adalah pengujian KMO dan Barlett’s. Teknik analisis data yang digunakan adalah Exploratory Factor Analysis (EFA) dengan bantuan software SPSS Versi 22 for Windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat delapan faktor yang memengaruhi aktivitas belajar siswa yaitu: (1) faktor dorongan belajar, (2) faktor sikap belajar, (3) faktor minat dan bakat, (4) faktor kecerdasan intelektual, (5) faktor kebiasaan belajar, (6) faktor lingkungan sosial, (7) faktor keluarga, dan (8) faktor kecerdasan verbal. Faktor yang paling dominan dalam memengaruhi aktivitas belajar siswa adalah faktor dorongan belajar dengan persentase variansi 26,251%, sedangkan faktor yang paling lemah dalam memengaruhi aktivitas belajar adalah faktor kecerdasan verbal dengan persentase variansi 4,036%.

Kata kunci: analisis faktor, aktivitas belajar siswa, pembelajaran spreadsheet

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.