PENGARUH TINGKAT KECEMASAN BELAJAR DAN KEAKTIFAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR AKUNTANSI SISWA

Ema Cendra Kusumah, Ngadiman ., Jaryanto .

Abstract

ABSTRACT
This study aims to determine: 1) the influence of student’s anxiety level towards accounting learning achievement of XI Social class students, 2) the influence of student study liveliness towards accounting learning achievement for students of class XI Social, 3) the influence of anxiety level and student’s study liveliness towards student’s accounting learning achievement for student XI grade Social. This research is an ex post facto research with a quantitative approach. The population in this study were students of class XI Social as many as 163 students, then a sample of 116 students was taken using proportionate random sampling technique. Data collection techniques are using questionnaires and documentation, while data analysis techniques use descriptive and inferential statistical analysis. The results of this study concluded that: 1) There was a negative and significant level of student learning anxiety on accounting learning achievement of XI Social students, with a regression coefficient = -0.568 and a significance value of 0.003 <0.05. 2) There is a positive and significant effect of student learning activities on accounting learning achievement of class XI Social students with regression coefficient = 0.425 and significance value of 0.007 <0.05. 3) There is an influence of the level of anxiety and activity of learning on student learning achievement in class XI Social with a coefficient of determination (R2) of 0.376 or 37.6%.
Keyword: anxiety level, learning activity, learning achievement.
ABSTRAK
Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui: 1) pengaruh tingkat kecemasan belajar siswa terhadap prestasi belajar akuntansi siswa, 2) pengaruh keaktifan belajar siswa terhadap prestasi belajar akuntansi siswa, 3) pengaruh tingkat kecemasan dan keaktifan belajar terhadap prestasi belajar akuntansi siswa. Populasi penelitian ini yaitu siswa kelas XI IPS sebanyak 163 siswa. Sampel penelitian diambil menggunakan proportionate random sampling yaitu sebanyak 116 siswa. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan jenis ex post facto. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif dan inferensial. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) Terdapat pengaruh negatif dan signifikan tingkat kecemasan belajar siswa terhadap prestasi belajar akuntansi siswa yang ditunjukkan dengan nilai signifikansi uji t sebesar 0,003. 2) Terdapat pengaruh positif dan signifikan keaktifan belajar siswa terhadap prestasi belajar akuntansi siswa dengan nilai signifikansi uji t sebesar 0,007. 3) Terdapat pengaruh tingkat kecemasan dan keaktifan belajar terhadap prestasi belajar akuntansi siswa dengan dengan nilai signifikansi uji F sebesar 0,000.
Kata kunci: tingkat kecemasan, keaktifan belajar, prestasi belajar.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.