PERSEPSI GURU PRODUKTIF TERHADAP MATA PELAJARAN PRODUK KREATIF DAN KEWIRAUSAHAAN BIDANG KEAHLIAN AKUNTANSI DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN (SMK)

Sekar Paramita Siska Dewi, Susilaningsih ., Sohidin .

Abstract

Abstrack
The purposes of this study are to know productive teachers’ perceptions of Creative Product and Entrepreneurship subject of accounting skill. This study is carried out by using a qualitative descriptive approach. Informants in this study are productive teachers’ of accounting skill in Vocational High School in Surakarta. This study uses purposive and snowball sampling as the sampling techniques. The data collection techniques are the interview, observation, and documentation. The analysis model used is interactive analysis. The results of this study show that productive accounting teachers have a positive perception for the design of the application Creative Product and Entrepreneurship subject. These subject can develop students creativity in accordance with the knowledge learned. The teachers also have a perception of the selection of productive accounting teachers who can teach Creative Product dan Entrepreneurship subject. The teachers must have an entrepreneurial spirit, creativity and expertise in accounting. Futhermore, teachers already have a good understanding of the difference between Workshop and Entrepreneurship subject with Creative Product dan Entrepreneurship subject. Workshop and Entrepreneurship subject are still intended for all fields of expertise, while the subject of Creative Product dan Entrepreneurship have focused on their respective fields of expertise. For the example, in the field of accounting expertise, students can develop creative products in the form of accounting services, financial statements, simple software, and tax calculation services. Sales of these products can be done online or offline to Micro, Small and Medium Enterprises or home industries. The learning process that will be carried out is theory by giving the concept of entrepreneurship and practice to develop students’ skill.
Keywords: Productive teachers of accounting, Creative Product and Entrepreneurship, Accounting skill
Abstrak
Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui persepsi guru produktif terhadap mata pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan bidang keahlian akuntansi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Informan dalam penelitian ini adalah guru produktif bidang keahlian akuntansi di SMK se-kota Surakarta. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling dan snowball sampling. Teknik pengumpulan data adalah wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Model analisis yang digunakan adalah analisis interaktif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru produktif akuntansi memiliki persepsi positif terhadap rancangan penerapan mata pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Mata pelajaran tersebut dapat mengembangkan kreativitas peserta didik sesuai dengan ilmu pengetahuan yang dipelajari. Guru juga memiliki persepsi akan melakukan pemilihan guru produktif akuntansi yang dapat mengajarkan mata pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Guru tersebut harus memiliki jiwa wirausaha, kreativitas dan keahlian di bidang akuntansi. Selain itu, guru sudah memiliki pemahaman yang baik terkait perbedaan antara mata pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan dengan mata pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Mata pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan masih diperuntukkan untuk semua bidang keahlian, sedangkan mata pelajaran Produk Kreatif dan Kewirausahaan sudah difokuskan pada bidang keahlian masing-masing. Sebagai contoh di
bidang keahlian akuntansi, peserta didik dapat mengembangkan produk kreatif berupa jasa akuntansi, laporan keuangan, software sederhana, dan jasa pelayanan perhitungan pajak. Penjualan produk-produk tersebut dapat dilakukan secara online maupun offline kepada UMKM atau home industry. Proses pembelajaran yang akan dilakukan yaitu teori dengan memberikan konsep kewirausahaan dan praktik untuk mengembangkan keterampilan peserta didik.
Kata Kunci: Guru produktif akuntansi, Produk Kreatif dan Kewirausahaan, Bidang keahlian akuntansi

Refbacks

  • There are currently no refbacks.