PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN PRAKTIK PERBANKAN DI SMK NEGERI 3 SUKOHARJO
Abstract
ABSTRACT
The purpose of this research is to find out the advisability of bankinpracticelearning module at SMK Negeri 3 Sukoharjo. This research is a Research and Development which refers to Borg and Gall develop-ment model which is modified into seven step, as follows: 1) Research and Collecting Data, 2) Planning, 3) Developing the Format of the former product, 4) testing the former product, 5) revising the former product, 6) field testing the new product, 7) re-revise the product. The population of the research are Students of the Accounting grade X. sampling technique use in this research is random sampling with 13 students of Ac-counting Class XA taken as the sample. The technique of collecting the data are interviews to find out the need of the students and the teacher in developing the product, documentation to find out the banking prac-tice processes, and questionnaire to examine the advisability of the former product to find out students’ re-action toward the advisability of the product. The technique to analyze the data is qualitative descriptive technique and quantitative descriptive technique. The result of the research are showing that the banking practice module which is developed is advisable to be used as the guidance module in the practice activity. It is proven by the advisability assessment from material expertise, the advisability assessment from media ex-pertise, and advisability assessment from the practical expertise, each of them gives rate76,16%, 79,20%, and 78,47% out of 100%. The result of the research are also gained from the students’ reaction through in-dividual test and small group test. The result of the individual test and small group test are 83,11% dan 86,86% out of 100%
Keywords: development, module, banking practice, advisability.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan modul pembelajaran praktik perbankan di SMK Negeri 3 Sukoharjo. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan atau Research and Development yang mengacu pada model pengembangan Borg and Gall yang dimodifikasi menjadi tujuh tahap, yaitu 1) penelitian dan pengumpulan data, 2) perencanaan, 3) pengembangan format produk awal, 4) uji coba produk awal, 5) revisi produk awal, 6) uji coba lapangan, 7) revisi tahap kedua. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X bidang keahlian Akuntansi. Teknik sampling yang digunakan adalah random sampling dengan sampel sejumlah 13 siswa kelas X.A bidang keahlian Akuntansi. Teknik pengumpulan data terdiri dari wawancara untuk mengetahui kebutuhan siswa dan guru dalam pengembangan produk, dokumentasi untuk mengetahui proses kegiatan praktik yang dilaksanakan, dan angket untuk menguji kelayakan produk dari para ahli serta untuk mengetahui tanggapan siswa terhadap kelayakan produk. Teknik analisis data dalam penelitian ini yaitu teknik deskriptif kualitatif dan teknik deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian yang diperoleh yaitu menunjukkan bahwa modul pembelajaran praktik perbankan yang dikembangkan layak digunakan sebagai panduan kegiatan praktik perbankan siswa. Hal ini dibuktikan dengan hasil penilaian kelayakan produk dari ahli materi, penilaian kelayakan dari ahli media, dan penilaian kelayakan dari ahli praktisi yang masing-masing menunjukkan 76,16%, 79,20%, dan 78,47% dari kriteria yang ditetapkan 100%. Hasil penelitian juga diperoleh dari tanggapan siswa melalui uji perorangan dan uji coba pada kelompok kecil. Hasil uji coba perorangan dan uji coba pada kelompok kecil masing-masing menunjukkan 83,11% dan 86,86% dari kriteria yang ditetapkan 100%.
Kata kunci: pengembangan, modul, praktik perbankan, kelayakan.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.