PENGEMBANGAN e-MODUL EXCEL SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR KOMPUTER DASAR AKUNTANSI DI SMK

Agustina Tri Kurniati, Siswandari ., Binti Muchsini

Abstract

ABSTRACT
The objectives of this research are to investigate: (1) the feasibility of learning material of excel e-module, and (2) the effectiveness of learning material of excel e-module as an effort to improve the learning motivation of the students. This research used the research and development (R&D) method with 4D Thiagarajan, However, it was limited to the development stage. The subject of research include a learning media expert, a learning material, a spreadsheet teacher, and stundents. The instrument used was aquestionnaire. The data were analyzed by using the statistical descriptive and statistical inferential tech-niques. The result of research show that: (1) the teaching material e-Module excel is declared feasible to development. (2) e-Module Excel is declared effective to be improved student learning motivation. The improvement of learning motivation as shown by result of the paired sample t-test result shows that t count < table is 37,273>2,026 with significance level 0,05, and the independent sample t-test result shows that t count > t table with significance level 0,05 is 26,274 > 1,994.
Keywords:Learning Motivation, Learning Material, Excel e-Module
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji: (1) kelayakan bahan ajar e-Modulexcel; (2) keefektifan bahan ajar e-Modulexcel sebagai upaya peningkatan motivasi belajar siswa. Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan (Research and Development) dengan menggunakan model pengembangan 4D Thiagarajan, namun penelitian ini sampai pada tahap pengembangan. Subjek dalam penelitian ini adalah ahli media, ahli materi, guru spreadsheet, dan siswa. Instrumen yang digunakan adalah angket. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis statistik deskriptif dan statistik inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) e-Modul excel layak untuk dikembangkan. 2) e-Modul Excel efektif meningkatkan motivasi belajar siswa. Hal ini terbukti dari adanya hasil uji t dua sampel berpasangan menunjukkan bahwa t hitung >t tabel dengan taraf signifikansi 0,05 yaitu 37,273 >2,026 hasil uji t dua sampel independen menunjukkan bahwa t hitung > t tabel dengan taraf signifikansi 0,05 yaitu 26,274 > 1,994.
Kata kunci: Motivasi Belajar, Bahan Ajar, e-Modul Excel

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.