PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TUTOR SEBAYA DAN SNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI SISWA KELAS XII C AKUNTANSI SMK

Eka Nofiana, Sri Witurachmi, Jaryanto ,

Abstract

ABSTRACT
This research aim to improve the students’ accounting learning result at XII C Accounting SMK by the implementing Peer Tutoring and Snowball Throwing learning model. This research used Classroom Action Research which conducted in two cycles, each cycle consisting by planning, implementation, obser-vation, and reflection. The subject of this research was 30 accounting students of XII C Accounting SMK. Technique of collecting data used observation, interview, documentation, and test. The data were analyzed using descriptive analysis and critical analysis. Based the result of analisis and discuscussion, it can be concluded that peer tutoring and snowball throwing learning model can improve the studens’ accounting learning result of XII C Accounting SMK. It can be shown based on the result research that there were the improvement of the learning result percentage of Minimum Learning Completeness Criteria of 76. In cycle I, the percentage of the students completing the stipulated Minimum Learning Completeness Criteria was 70% with the average class score is 79,9. In cycle II, it became 86,67% with the average class score is 86.
Keywords : peer tutoring, snowball throwing, learning result
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar akuntansi siswa kelas XII C Akuntan-si SMK dengan menerapkan model pembelajaran tutor sebaya dan snowball throwing. Penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus, masing-masing si-klus terdiri atas tahap perencanaan tindakan, tahap pelaksanaan tindakan, tahap observasi, dan tahap re-fleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XII C Akuntansi SMK yang berjumlah 30 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, dokumentasi dan tes. Teknik analisis data yang digunakan yaitu teknik analisis deskriptif dan teknik analisis kritis. Berdasarkan hasil analisis dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran tutor sebaya dan snowball throw-ing dapat meningkatkan hasil belajar akuntansi siswa kelas XII C Akuntansi SMK. Hal ini terlihat dari hasil penelitian yang menunjukkan bahwa terdapat peningkatan persentase ketuntasan hasil belajar dengan KKM 76 pada siklus I sebesar 70% dengan rata-rata nilai kelas 79,9 dan siklus II sebesar 86,67% dengan rata-rata nilai kelas 86.
Kata kunci: tutor sebaya, snowball throwing, hasil belajar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.