PENGGUNAAN FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK AKUNTANSI KEUANGAN PADA SALAH SATU SMK DI KARANGANYAR

Haifa Nuhaa Lathifah, Asri Diah Susanti

Abstract

ABSTRACT The type of research conducted was Classroom Action Research (CAR), which aimed to improve or enhance students’ learning motivation through the use of flashcard learning media among students of Financial Accounting and Institutions at one of the vocational schools in Karanganyar. The research was carried out in two cycles, each consisting of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research were 17 eleventh-grade students. The instruments used in this study included questionnaires, observations, and interviews. The data validation techniques employed content validity and method triangulation by comparing various data sources and consulting experts, then analyzing the data both quantitatively and qualitatively. The results of this research showed that the use of flashcards increased students’ learning motivation, as indicated by the comparison between the pre-action result, which had a motivation percentage of 68.8%, the first cycle with 73.4%, and the second cycle, which reached the success indicator (>75%) at 76.8%. Keywords: Flashcards, Learning Media, Learning Motivation, Accounting ABSTRAK Jenis penelitian yang dilakukan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang tujuannya untuk meningkatkan atau memperbaiki motivasi belajar peserta didik melalui penggunaan media pembelajaran yaitu flashcard pada peserta didik Akuntansi Keuangan dan Lembaga pada salah satu SMK di Karanganyar. Penelitian ini dilaksanakan sebanyak 2 siklus dengan empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini yaitu peserta didik kelas XI yang berjumlah 17 orang. Penelitian ini menggunakan instrumen berupa kuesioner, observasi, dan wawancara. Teknik validasi data menggunakan validitas isi dan triangulasi metode dengan membandingkan berbagai data dan meminta pendapat ahli kemudian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan flashcard dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik yang diketahui melalui perbandingan hasil pra tindakan dengan persentase motivasi 68,8%, tindakan siklus I menjadi 73,4%, dan tindakan siklus II telah mencapai indikator keberhasilan (>75%) yaitu 76,8%. Kata kunci: Flashcard, Media Pembelajaran, Motivasi Belajar, Akuntansi

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.