PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH BERBANTU MEDIA QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK SMK

Rasyid Abdullah, Siswandari Siswandari

Abstract

Abstract

This study aims to analyse the application of a problem-based learning model assisted by quizizz media to improve the critical thinking skills of vocational school students. This study is a classroom action research. The subjects of this study are vocational school students. The data collection tech niques used are observation, testing, and documentation. The data analysis used is quantitative de scriptive. The results of this study indicate that the problem-based learning model assisted by quizizz media can improve the critical thinking skills of vocational high school students. This can be seen in the pre-cycle test results, which showed an average score of 52.57 with a completion rate of 14.29%. The test results improved in cycle 1 with an average score of 62.57 and a completion rate of 29%. It further improved in cycle 2 with an average score of 73.43 and a completion rate of 77%. Thus, it can be concluded that the application of the problem-based learning model assisted by the Quizizz media can improve the critical thinking skills of vocational high school students. Keywords: Critical Thinking Ability, Problem Based Learning Model, Quizizz.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan model pembelajaran berbasis masalah berbantu media quizizz untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik di SMK. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas. Subjek penelitian ini adalah peserta didik SMK. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, teknik tes, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa model pembelajaran berbasis masalah berbantu media quizizz dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik SMK. Hal ini terlihat pada hasil tes pra siklus menunjukkan nilai rata-rata 52,57 dengan persentase ketuntasan sebesar 14,29%. Hasil tes meningkat pada siklus 1 dengan nilai rata-rata 62,57 dengan persentase ketuntasan sebesar 29%. Selanjutnya meningkat pada siklus 2 dengan nilai rata-rata 73,43 dengan persentase ketuntasan sebesar 77%. Dengan demikian dapat disimpulkan penerapan model pembelajaran berbasis masalah berbantu media quizizz dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik SMK. Kata kunci: Kemampuan Berpikir Kritis, Model Pembelajaran Berbasis Masalah, Quizizz.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.