PENGARUH TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI TERHADAP PRESTASI BELAJAR SPREADSHEET SISWA KELAS XI AKUNTANSI SMK
Abstract
ABSTRACT
This study aims to examine the influence of the level of accounting comprehension on the spread-
sheet learning achievement of 11th 11th-grade accounting students at one of the State Vocational High
Schools. This type of research is descriptive quantitative. The population in this study consists of all 11th 11th-grade students of the Accounting and Financial Institution program at one of the State Vocational High
Schools. A sample of 60 students was taken from the population using probability sampling technique. The
prerequisite tests for analysis in this study include normality test, linearity test, and heteroscedasticity test.
Data was analyzed using simple linear regression analysis, t t-test, and coefficient of determination. The
results of the study indicate that there is a positive and significant influence of accounting comprehension
level on the spreadsheet learning achievement of 11th 11th-grade accounting students at one of the State Voca-
tional High Schools, as evidenced by the t t-test results showing tcount> ttable, which is 8.037> 1.671 and
a significance value of 0.001 < 0.05. The regression model in this study is Y = 38.691 + 0.554 X.
Keywords: Constructivism Theory, Cognitive Theory, Accounting Comprehension Level, Spreadsheet
Learning Achievement
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh tingkat pemahaman akuntansi terhadap prestasi
belajar spreadsheet siswa kelas XI Akuntansi di salah satu SMK Negeri. Jenis penelitian ini adalah
deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI Program Studi Akuntan-
si dan Lembaga Keuangan di salah satu SMK Negeri. Sampel penelitian sebanyak 60 siswa diambil dari
populasi dengan menggunakan teknik probability sampling . Uji prasyarat analisis dalam penelitian ini
meliputi uji normalitas, uji linearitas, dan uji heteroskedastisitas. Analisis data dalam penelitian ini
menggunakan analisis regresi linier sederhana, uji t, dan koefisien determinasi. Hasil penelitian menunjuk-
kan bahwa terdapat pengaruh dan signifikan tingkat pemahaman akuntansi terhadap prestasi belajar
spreadsheet siswa kelas XI Akuntansi di salah satu SMK Negeri, terbukti dari hasil uji t yang menunjuk-
kan thitung > ttabel, yaitu 8,037 > 1,671 dan nilai signifikansi 0,001 < 0,05. Model regresi dalam
penelitian ini adalah Y = 38,691 + 0,554 X .
Kata Kunci: Teori Konstruktivisme, Teori Kognitif, Tingkat Pemahaman Akuntansi, Prestasi Bela-
jar Spreadsheet
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.