PEMBELAJARAN BERBASIS KONSTRUKTIVISME SOSIAL DENGAN PENERAPAN MEDIA LECTORA INSPIRE UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN KOGNITIF SISWA SMK AKUNTANSI
Abstract
ABSTRACT This study aims to improve students' cognitive engagement in financial accounting learning by using Lectora Inspire media based on social constructivism. This research is a Classroom Action Research (CAR), with data collection techniques including observation, questionnaires, and documentation. The validity test used method triangulation validity. The results of the study show an increase in cognitive engagement from pre-action, Cycle I, to Cycle II. The study set an achievement indicator of 75%. In Cycle II, the average percentage of cognitive engagement indicators increased, with observation at 77.33% and the questionnaire at 78.43%. Based on this research, social constructivism-based learning with the application of Lectora Inspire media can effectively improve students' cognitive engagement. Keywords: Cognitive engagement, Lectora Inspire, social constructivism, financial accounting ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterlibatan kognitif siswa pada pembelajaran akuntansi keuangan dengan menggunakan media Lectora Inspire berbasis konstruktivisme sosial. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, angket dan dokumentasi. Uji validitas menggunakan validitas triangulasi metode. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan keterlibatan kognitif dari pra tindakan, siklus I, dan siklus II. Penelitian ini menentukan capaian indikator sebesar 75%. Rata-rata persentase indikator keterlibatan kognitif pada siklus II mengalami peningkatan kembali dengan persentase observasi sebesar 77,33% dan angket sebesar 78,43%. Berdasarkan penelitian ini, pembelajaran berbasis konstruktivisme sosial dengan penerapan media Lectora Inspire mampu meningkatkan keterlibatan kognitif siswa. Kata Kunci: Keterlibatan kognitif, Lectora Inspire, konstruktivisme sosial, akuntansi keuangan
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.