PENGARUH METODE JIGSAW BERBANTUAN INFOGRAFIS TERHADAP SIKAP KOLABORATIF PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN PAJAK PENGHASILAN 21

Putri Nursyahbani Widia, Sudiyanto Sudiyanto

Abstract

ABSTRACT
This research aims to determine the influence of the jigsaw method, assisted by infographics, on
students' collaborative attitudes. This study was quantitative with an experimental design. The data
sources for this research included 11th-grade students from the Accounting and Finance expertise
program at one of Vocational High Schools in Sragen for the 2023/2024 academic year. The sampling
technique used was cluster random sampling, resulting in a research sample of 66 students. The sample
consisted of 33 students in class XI of the Accounting and Finance expertise program at Institution 4 as
the experimental group, and 33 students in class XI of the Accounting and Finance expertise program at
Institution 5 as the control group. Data collection techniques included questionnaires and documentation.
Data analysis involved prerequisite tests, such as the normality test using the Kolmogorov-Smirnov test
and the homogeneity test using the Levene Test. Hypothesis testing was conducted using the Independent
Sample T-Test with a significance level of 0.05, utilizing the SPSS 23 program. The results of this research
conclude that the jigsaw method assisted by infographics influences students' collaborative attitudes.
Keywords: Jigsaw Method, Collaborative Attitude, Infographics, Tax Administration
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh metode jigsaw berbantuan infografis
terhadap sikap kolaboratif peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain
eksperimen. Sumber data penelitian ini meliputi peserta didik kelas XI program keahlian Akuntansi dan
Keuangan Lembaga pada salah satu SMK di Sragen Tahun Ajaran 2023/2024. Teknik pengambilan
sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik cluster random sampling dan diperoleh sampel
penelitian sebanyak 66 peserta didik. Sampel yang digunakan dalam penelitian adalah 33 peserta didik
kelas XI program keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga 4 sebagai kelompok eksperimen dan 33
peserta didik kelas XI program keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga 5 sebagai kelompok kontrol.
Teknik pengumpulan data dengan kuisioner dan dokumentasi. Analisis data berupa uji prasyarat penelitian
ini adalah uji normalitas dengan Kolmogrov-smirnov dan uji homogenitas dengan Uji Levene Test.
Pengujian hipotesis pada penelitian ini adalah uji Independent Sample T-Test dengan nilai Signifikan 0,05
dengan bantuan program SPSS 23. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa terdapat pengaruh metode
jigsaw berbantuan infografis terhadap sikap kolaboratif peserta didik..
Kata Kunci: Metode Jigsaw, Sikap Kolaboratif, Infografis, Administrasi Pajak

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.