PENGARUH PENERAPAN GAME BASED LEARNING TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS X AKL DI SMK NEGERI X SUKOHARJO

Lusiana Mukti Arisandi, Sri Sumaryati, Lies Nurhaini

Abstract

ABSTRACT The purpose of this study was to determine the effect of implementing game-based learning on student learning motivation of class X AKL at SMK Negeri X Sukoharjo. The type of research used in this study was quasi-experiment with a non-equivalent control group design. The population in this research were class X AKL students for the 2023/2024 academic year with a total of 108 students. The sampling technique in this research used a cluster random sampling technique. The sample in this research were X AKL 2 as the control group and X AKL 3 as the experimental group. The data collection technique used in this research were questionnaires and documentation. The analysis prerequisite tests used in this research were the normality and homogeneity test. The research result showed that implementing game-based learning affected on student learning motivation. This is shown by the result of the Independent Sample T-Test with a significance value of 0.000 <0.05. Keywords: Game Based Learning, Board Game, ARCS Motivation ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh penerapan game based learning terhadap motivasi belajar siswa kelas X AKL di SMK Negeri X Sukoharjo. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan rancangan non-equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X AKL tahun ajaran 2023/2024 dengan jumlah 108 siswa. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik cluster random sampling. Sampel dalam penelitian ini yaitu X AKL 2 sebagai kelompok kontrol dan X AKL 3 sebagai kelompok eksperimen. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini menggunakan angket dan dokumentasi. Uji prasyarat analisis dalam penelitian ini menggunakan uji normalitas dan uji homogenitas. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat pengaruh penerapan game based learning terhadap motivasi belajar siswa. Hal ini ditunjukkan dari hasil uji Independent Sample T-Test dengan nilai signifikansi sebesar 0,000 < 0,05. Kata Kunci: Model Pembelajaran Berbasis Permainan, Permainan Papan, Motivasi ARCS

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.