PENGARUH ATRIBUT PRODUK KOPI BUBUK INSTAN INDOCAFE TERHADAP KEPUASAN DAN LOYALITAS KONSUMEN DI KOTA PONTIANAK

Dita Arista, Eva Dolorosa, Anita Suharyani

Abstract


This research aims to figure out the influence of the product attributes of Indocafe and the effect on customer satisfaction and loyalty in Pontianak city. The determination of the research location is determined intentionally (purposive method) in the city of Pontianak. The study used survey method with 150 respondents by using purposive sampling. Types of data used in this study are primary data and secondary data. Furthermore, the analysis is done by using structural equation modeling. The results showed that the variable of price, quality and packaging affect customer satisfaction. At the same time, quality has a significant effect to consumer loyalty. The most considerable influence on the quality variables and the overall contribution was the performance. Manufacturers need to improve the quality attributes, meaning the composition or content, the balanced flavor between sweet, sour and bitter, and the aftertaste that can last a long time so that consumers can have a good impression of Indocafe.


Keywords


product attributes, Indocafe, customer satisfaction, customer loyalty, Structural Equation Modeling (SEM)

Full Text:

PDF
rticle

References


Annishia. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Kopi Terhadap Kepuasan Konsumen di Jade Lounge Swiss Belresidences Kalibata Jakarta. Jurnal Hospitality dan Pariwisata, Vol.4 No.1.

Budiyanto, A. (2008). Analisis Variabel-Variabel Yang Mempengaruhi Keputusan, Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Dalam Pembelian Produk Industry Hilir Kopi Bubuk PTPN XII (Persero) di Jember. Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis (JIIA), Vol.3 No.4.

Budiyanty, L., & Salib, S. W. (2000). Analaisa Hubungan Tingkat Kepuasan dan Tingkat Loyalitas Konsumen Terhadap Kopi Excelco (Studi Kasus Pada Cafe Excelco di Jakarta). Jurnal Ekonomi Bisnis, Vol.5 No.3.

Casimir, M. (2005). The relationship between leadership and follower inrole performance and satisfaction with the leaders: The mediating effects of empowerment and trust in the leader. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 28, No.1, pp. 4-19.

Diwangkoro, E. (2017). Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Kualitas Kopi dan Kualitas Pelayanan di Kafe Kopi Garasi Candi Wirangun Ngaglik Sleman Yogyakarta. Junal Ekonomis Bisnis.Vol.6 No.2.

Duka. (1994). Perilaku Konsumen. Bandung: Refika.

Fauzi, A. (2017). Pengaruh Kesadaran Merek, Kesan Kualitas, Asosiasi Merek dan Loyalitas Merek Terhadap Ekuitas Merek (Survei Kepada Konsumen Pembeli dan Pengguna Produk Sari Apel SIIPLAH di Perumahan Saxophone Kecamatan Lokowaru Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, Vol 31, No.1.

Herlambang, S. (2011). Kajian Perilaku Konsumen Terhadap Strategi Pemasaran Teh Herbal di Kota Bogor. Jurnal Riset dan Manajemen, Vol.8 No.1.

Isnaeni, M. A. (2016). Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Kafe Fruit Coffee Refresho di Julung Agung). Jurnal Ilmu Manajemen, Vol.4 No.2.

J.F, H. (2006). Multivariate Data Analysis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Johnson, F. &. (2000). The American Custumer Satisfaction Index : Nature, Purpose and Findings. Journal of Marketing, Vol. 60, pp 7-17.

Kano, J. C. (1996). Consumer Behaviour. Boston : Irwin.

Keller, K. d. (2006). Marketing Manajemen. Jakarta: Erlangga.

Keller, K. d. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kusumasasti, I. (2017). Pengaruh Kualitas Produk dan Layanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Coffee Shop. Jurnal Ekonomi Bisnis, Vol. 22. No.2.

Lukman, M. D. (2014). Analisis Pengaruh Ekuitas Merek Terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Konsumen Produk Teh Botol Sosro Kemasan Kotak. Jurnal Administrasi Bisnis, Vol.10 No.1.

Mardalena, N. T. (2014). “Analisis Pengaruh Atribut Produk Kopi Aceh Terhadap Kepuasan Konsumen di Dhapu Kupi Banda Aceh. Jurnal Manajemen Ekonomi. Vol.4 No.2.

Nargis, L. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Terhadap Kopi Bubuk Di Kota Palembang . Jurnal Kompetitif, Vol.4 No.2.

Novel, B., & Rahayu, S. (2015). Analisis Variabel-variabel Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Kopi Luwak di Kota Semarang. E-jurnal Undip, Vol.3 No.1.

Pepadri, I. (2002). Pricing Is The Moment Of Truth. Jurnal Usawan, Vol.16 No.10.

Pradinata, J. (2017). Analisis Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Kopi Nefo Cap Aaa di Kabupaten Kerinci . Jurnal Ekonomi Islam, Vol.8 No.2.

Rahmadiansyah., & Fajri. (2015). Analisis Loyalitas Konsumen Terhadap Minuman Kopi Robusta di Kota Banda Aceh. Jurnal Agrisep, Vol.16, No.2.

Rahmanisa, R. (2015). Kepuasan Konsumen Terhadap Atribut Kualitas Minuman Kopi di Java Preanger Coffee House Bandung. Jurnal Agribisnis dan Sosial Ekonomi Pertanian, Vol.1 No.1.

Research, F. (2019). Top Brand Index Kategori Makanan dan Minuman. Jakarta: TBA.

Runtunuwu, J. G. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengguna Cafe dan Resto Cabana Manado. Jurnal EMBA, Vol 2, No.2 Hal: 1803-1813.

Setiawan, E., & Andayani, S. A. (2016). Analisis Kepuasan Konsumen (Studi Kasus Pada Kedai Kopi di Wilayah Majalengka). Jurnal Ilmu Pertanian dan Peternakan, Vol.4 No.2.

Solikatun. (2015). Perilaku Konsumsi Kopi Sebagai Budaya Masyarakat Konsumsi : Studi Fenomenologi Pada Peminum Kopi Di Kedai Kopi Kota Semarang. Jurnal Analisa Sosiologi, Vol.4, No.1.

Sugianto, G. (2003). Strategi Bersaing Pada Perusahaan Kopi . Jurnal Agora, Vol. 1, No. 3, .

Suroto. (2002). Strategi Pembangunan dan Perencanaan Kesempatan Kerja. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Suyitno. (1996). Pemasaran Wisata Tout Planning . Yogyakarta: Kanisius.

Tandega, R., & Lapian, J., (2018). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pengguna Kopi Bubuk Fortorang Pada PT. Fortuna Inti Alam. Jurnal EMBA, Vol.6 No.3.

Tardarto, I. (2015). Pengaruh Kesdaran Merek dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepercayaan Merek Sebagai Variabel Interveing. Jurnal Ilmu Manajemen, Vol 7 No.1.

Tjiptono. (2000). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, F. (2008). Total Quality Manajement. Yogyakarta: Andi Offset.

Umar, H. (2000). Riset Pemasaran dan Penilaian Konsumen . Jakarta: PT Gramedia Pustaka.

Utama, D. A. (2017). Analisis Sikap dan Kepuasan Konsumen Terhadap Kopi Instan Nescafe dan Torabika Pada Mahasiswa di Universitas Lampung. Jurnal Ekonomi Bisnis.Vol.1 No.2.

Utama, D. H., & Amelia, F. (2009). Pengaruh Atribut Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Produk Teh Celup Sosro Dan 2 Tang (Survei Pada Pelanggan Teh Celup di Griya Pahlawan dan Giant Pasteur Bandung). Jurnal pendidikan manajemen bisnis, Vol.8, No.16.

Winata, A. S., & Gienardy, R., (2015). Analisa Persepsi Konsumen Terhadap Harga, Kualitas Produk dan Suasana di Cafe My Kopi O. Jurnal Hospitality dan Manajemen, Vol.1 No.2.

Wulandari. (2013). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen. JEAM, Vol.2 No.3

Yulisa, L. (2013). Perilaku Konsumsi Mahasiswa Universitas Lampung Terhadap Kopi Instan Siap Saji. JIIA, Vol 1, No 4.




DOI: https://doi.org/10.20961/sepa.v17i2.38604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License