PENGARUH EFIKASI DIRI DAN MANAJEMEN WAKTU TERHADAP KETERLIBATAN BELAJAR SISWA AKUNTANSI

Yulikhe Indra Handayani, E Muhtar, Jaryanto Jaryanto

Abstract


Abstract This study aims to examine: (1) the effect of self-efficacy on learning engagement of accounting students; (2) the effect of time management on learning engagement of accounting students; (3) the interaction effect of self-efficacy and time management on learning engagement of accounting students. The population of this study were students of class X, XI, and XII Accounting. A sample of 177 students was selected using stratified proportionate random sampling technique.. This type of research is causality quantitative research with descriptive methods. Data analysis used t test, F test, multiple regression analysis, and coefficient of determination. The results of this study show: (1) there is an influence between self-efficacy on learning involvement of accounting students as evidenced by the results of the t test which shows tcount> ttable, which is 4.757> 1.974 and a significance value of 0.000 <0.05; (2) there is an influence between time management on learning involvement of accounting students as evidenced by the results of the t test which shows tcount> ttable, which is 6.115> 1.974 and a significance value of 0.000 <0.05; (3) there is an influence between self-efficacy and time management on the learning involvement of accounting students as evidenced by the results of the F which shows Fcount> Ftable, which is 88.389> 3.05 and the significance value of the F test is 0.000 <0.05. The multiple regression equation is Y = 25.308 + 0.757X1 + 1.056X2. Keywords: self-efficacy, time management, student learning engagement Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menguji: (1) pengaruh efikasi diri terhadap keterlibatan belajar siswa akuntansi; (2) pengaruh manajemen waktu terhadap keterlibatan belajar siswa akuntansi; (3) interaksi pengaruh efikasi diri dan manajemen waktu terhadap keterlibatan belajar siswa akuntansi. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X, XI, dan XII Akuntansi. Sampel terpilih sebanyak 177 siswa dengan teknik stratified proportionate random sampling. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif kausalitas dengan metode deskriptif. Analisis data menggunakan analisis Uji t, uji F, analisis regresi berganda, dan koefisien determinasi. Hasil penelitian ini menunjukkan: (1) terdapat pengaruh antara efikasi diri terhadap keterlibatan belajar siswa akuntansi yang dibuktikan dengan hasil uji t yang menunjukkan thitung > ttabel, yaitu sebesar 4,757 > 1,974 dan nilai signifikansi 0,000 < 0,05; (2) terdapat pengaruh antara manajemen waktu terhadap keterlibatan belajar siswa akuntansi yang dibuktikan dengan hasil uji t yang menunjukkan thitung > ttabel, yaitu sebesar 6,115 > 1,974 dan nilai signifikansi 0,000 < 0,05; (3) terdapat pengaruh antara efikasi diri dan manajemen waktu terhadap keterlibatan belajar siswa akuntansi yang dibuktikan dengan hasil F yang menunjukkan Fhitung > Ftabel, yaitu sebesar 88,389 > 3,05 dan nilai signifikansi uji F 0,000 < 0,05. Persamaan regresi berganda yaitu Y = 25,308 + 0,757X1 + 1,056X2. Kata Kunci : efikasi diri, manajemen waktu, keterlibatan belajar siswa

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v4i1.92775

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126