PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN TIPE KEPRIBADIAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR KOGNITIF PADA PEMBELAJARAN AKUNTANSI DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN (SMK)
Abstract
Abstract This study aims to examine (1) the different effect of problem-based learning and discovery learning models on student cognitive accounting learning achievements; (2) the different effect of introvert and extrovert personality types on students' cognitive accounting learning achievements; (3) the interaction effect between learning models and personality types on students' cognitive accounting learning achievements. This is a Quasi Experiment study research. The population of this study are class XI at one of the vocational highschools in Boyolali Regency. The sample of this research is 72 respondents, taken by using purposive sampling technique. Data collection technique using test and questionnaire with Anova Two Way Data Analysis Method. The results of this study indicate that (1) there is a significant different of the application of problem-based learning and discovery learning models effect on cognitive accounting learning achievement seen from sig 0,00 <0,05; (2) there is no significant different of students' personality types effect seen from sig 0,045 <0,05; (3) there is no significant effect of the interaction between learning models and personality types on students' cognitive accounting learning achievements seen from sig 0,868 > 0,05. Keywords: learning model, personality type, cognitive learning achievement Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji (1) perbedaan pengaruh model pembelajaran problem based learning dan discovery learning terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi peserta didik; (2) perbedaan pengaruh tipe kepribadian introver dan ekstrover terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi peserta didik; (3) pengaruh interaksi antara model pembelajaran dan tipe kepribadian terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi peserta didik. Penelitian ini merupakan studi Quasi Experiment. Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas XI di salah satu SMK di Kabupaten Boyolali. Sampel penelitian ini sebanyak 72 responden, diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengambilan data menggunakan tes dan angket dengan metode analisis data Anova Two Way. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) terdapat perbedaan pengaruh yang signifikan dari penerapan model pembelajaran problem based learning dan discovery learning terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi dilihat dari sig 0,00 < 0,05; (2) tidak terdapat perbedaan pengaruh yang signifikan dari tipe kepribadian peserta didik dilihat dari sig 0,045 < 0,05; (3) tidak terdapat pengaruh yang signifikan dari interaksi antara model pembelajaran dan tipe kepribadian terhadap prestasi belajar kognitif akuntansi peserta didik dilihat dari sig 0,868 > 0,05. Kata kunci: Model Pembelajaran, Tipe Kepribadian, Prestasi Belajar Kognitif
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v4i1.92774
Refbacks
- There are currently no refbacks.
|