PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU TERHADAP KEEFEKTIFAN PROSES PEM BELAJARAN PADA MATA PELAJARAN PRODUKTIF AKUNTANSI DI SMK KABUPATEN KARANGANYAR

Hanna Fairuz Zahra, Muhtar Muhtar, Lies Nurhaini

Abstract


Abstract This study aims to examine the effect of teacher pedagogical competence on the effectiveness of the learning process in accounting productive subjects at SMK Karanganyar Regency in distance learning. The research method used in this research is descriptive quantitative method. Samples were taken as many as 30 teachers at SMK Karanganyar District. The sample was taken using the Cluster Random Sampling technique. The data collection technique used in this study was a questionnaire. The data analysis tech nique used descriptive statistical analysis and simple regression analysis. The results of this study indicate that the pedagogic competence of teachers in distance learning has a positive and significant influence on the effectiveness of the learning process of productive accounting subjects at SMK Karanganyar Regency. This is indicated by a simple regression test that produces a model Y = 35.826 + 0.645X and the resulting significance value is 0.008 (0.008 <0.05). Keywords: Teacher's Pedagogic Competence, Distance Learning, Effectiveness of the Learning Process Abstrak Penelitian ini memiliki tujuan untuk menguji pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap keefek tifan proses pembelajaran pada mata pelajaran produktif akuntansi di SMK Kabupaten Karanganyar pada pembelajaran jarak jauh. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif deskriptif. Sampel yang diambil sebanyak 30 guru di SMK Kecamatan Karanganyar. Sampel diambil dengan menggunakan teknik Cluster Random Sampling. Teknik pengambilan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif dan analisis regresi sederhana. Hasil Penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi pedagogik guru pada pembelajaran jarak jauh memiliki pengaruh yang positif dan signifikan terhadap efektivitas proses pembelajaran mata pelajaran produktif akuntansi di SMK Kabupaten Karanganyar. Hal ini ditunjukkan dengan pengujian re gresi sederhana yang menghasilkan model Y=35,826 + 0,645X dan nilai signifikansi yang dihasilkan yaitu sebesar 0,008 (0,008<0,05). Kata Kunci: Kompetensi Pedagogik Guru, Pembelajaran Jarak Jauh, Keefektifan Proses Pembelajaran

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v3i2.92290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126