HUBUNGAN PENGENDALIAN DIRI DAN KESEMPATAN DENGAN KECURANGAN AKADE MIK MAHASISWA PROGRAM STUDI X DI SURAKARTA
Abstract
Abstract This study aims to obtain information about (1) the relationship between self-control and academic cheating; (2) the relationship of opportunity with academic cheating; and (3) the relationship of selfcontrol and opportunity with academic cheating. The research method used is a quantitative method. The sample in this study were students program study x in Surakarta as many as 167 students. The sampling technique was carried out by proportional random sampling. Collecting data using a questionnaire. Analysis of this research data using multiple correlation analysis. The results showed that: (1) there was a positive and sig nificant relationship between self-control and academic cheating (significance value (0.000 < 0.05 and rcount 0.533 > rtable 0.1519); (2) there was a positive and significant relationship between opportunity and cheating. academic (0.01 < 0.05 and rcount 0.200 > rtable 0.1519), and (3) there is a joint relationship be tween self-control and opportunity and academic cheating (R = 0,590). Keywords: Self-control, opportunity, academic cheating Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan informasi mengenai (1) hubungan pengendalian diri dengan kecurangan akademik; (2) hubungan kesempatan dengan kecurangan akademik; dan (3) hubungan pengendalian diri dan kesempatan dengan kecurangan akademik. Metode penelitian yang digunakan ada lah metode kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa program studi X di Surakarta sebanyak 167 mahasiswa. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan proportional random sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner. Analisis data penelitian ini menggunakan analisis korelasi berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat hubungan positif dan signifikan antara pen gendalian diri dengan kecurangan akademik (nilai signifikansi (0,000 < 0,05 dan rhitung 0,533 > rtabel 0,1519); (2) terdapat hubungan positif dan signifikan antara kesempatan dengan kecurangan akademik (0,01 < 0,05 dan rhitung 0,200 > rtabel 0,1519); dan (3) terdapat hubungan bersama-sama antara pengendalian diri dan kesempatan dengan kecurangan akademik (R = 0,590). Kata kunci : Pengendalian diri, kesempatan, kecurangan akademik
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v3i2.92289
Refbacks
- There are currently no refbacks.
|