PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STAD BERBANTU MEDIA KOMIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK

Anila Kusuma, Sri Sumaryati, Asri Diah Susanti

Abstract


Abstract This study aims to improve learning outcomes through the Student Teams Achievement Division type cooperative learning model with the Basic Accounting Comics media can increase the learning outcomes of class X students of AKL. This research is a type of Classroom Action Research (CAR). Data collection techniques are carried out by using observation, interviews, documentation, and tests. The data validity test technique in this study uses a method and source called : triangulation technique. The results of this study show an increase in classical completeness from pre-action, cycle 1, and cycle 2. This study determine that the classical mastery achievement is >50% or included in the good category. In the preaction classical mastery achievement of students is 0% with a poor category. In cycle 1 there is an increase in students' classical mastery achievement to 36.36% with a fairly good category. In cycle 2, there is an increase in the classical mastery achievement of students by 72.73% in the good category. Based on this research, the application of the Student Teams Achievement Division type of cooperative learning model with the Basic Accounting Comics media can increase the learning outcomes of students of class X AKL. Keywords: STAD, basic accounting, comics

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu media Komik Akuntansi Dasar dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas X AKL . Penelitian ini merupakan jenis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik pengumpulan data dilakukan menggunakan observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Teknik uji validitas data dalam penelitian ini menggunakan teknik triangulasi metode dan sumber. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan ketuntasan klasikal dari pra tindakan, siklus 1, dan siklus 2. Penelitian ini menetapkan capaian ketuntasan klasikal yang ditetapkan adalah >50% atau termasuk dalam kategori baik. Pada pra tindakan capaian ketuntasan klasikal peserta didik sebesar 0% dengan kategori kurang baik. Pada siklus 1 mengalami peningkatan capaian ketuntasan klasikal peserta didik menjadi 36,36% dengan kategori cukup baik. Pada siklus 2 mengalami peningkatan kembali capaian ketuntasan klasikal peserta didik sebesar 72,73% dengan kategori baik. Berdasarkan penelitian ini, penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantu media Komik Akuntansi Dasar dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas X AKL. Kata Kunci: STAD, akuntansi dasar, komik Kata kunci: Hasil Belajar, GQGA, Podcast.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v3i1.84583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126