UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA MELALUI MODEL FLIPPED CLASSROOM DENGAN MEDIA VIDEO POWTOON KELAS XI AKUNTANSI DAN KEUANGAN LEMBAGA PADA MATA PELAJARAN AKUNTANSI LEMBAGA SMK SURAKARTA

Dinda Risna Elfiyanti, Sigit Santoso, Elvia Ivada

Abstract


ABSTRACT The purpose of this study is to improve the activities of class XI Accounting and Finance Institute students in the institutional accounting practice subjects at one of the Surakarta Vocational High School. This study is a class action study. The study lasted two cycles. Each cycle consists of two encounters and includes four components: preparation, action, reflection, and observation. Data analysis techniques include data collection, data reduction, data presentation, and inference. Data collection techniques use observation, interview, retrieval, and documentation. Research data validity techniques use source triangulation. Based on the results of the action, it can be seen that a flipped classroom learning model with video media powtoon can increase student activity in cycle I and cycle II. In the pre-class, the average percentage of student activity was 36.92%. After using a flipped classroom learning model with video media powtoon in Cycle I, student activity amounted to 48.78%. In cycle II student th averagee activity with a percentage of 79.32%. Based on the above data, it can be inferred that the flipped classroom learning model with video media powtoon can improve the activities of class XI students in the Accounting Practice subject of Surakarta Vocational High School.

Keywords: Activities, Flipped Classroom, Powtoon Video.

ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan keaktifan siswa kelas XI Akuntansi dan Keuangan Lembaga pada mata pelajaran praktikum akuntansi lembaga di salah satu Sekolah Menengah Kejuruan Surakarta. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penelitian ini berlangsung dua siklus. Masing – masing siklus terdiri dari 2 pertemuan dan meliputi empat komponen: persiapan, tindakan, refleksi, dan observasi. Tenik analisis data berupa pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, angket dan dokumentasi. Teknik validitas data penelitian menggunakan triangulasi sumber. Berdasarkan hasil tindakan, dapat diketahui bahwa model pembelajaran flipped classroom dengan media video powtoon dapat meningkatkan keaktifan siswa pada siklus I dan siklus II. Pada prasiklus persentase rata – rata keaktifan 36,92%. setelah menggunakan model pembelajaran flipped classroom dengan media video powtoon pada Siklus I, keaktifan siswa sebesar 48,78%. Pada siklus II rata – rata keaktifan dengan persentase 79,32%. Berdasarkan data di atas dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran flipped classroom dengan media video powtoon dapat meningkatkan keaktifan siswa kelas XI Akuntansi Lembaga Keuangan pada mata pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga di salah satu Sekolah Menengah Kejuruan Surakarta.

Kata Kunci: Keaktifan, Flipped Classroom, Video Powtoon.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v3i1.84574

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126