HUBUNGAN ANTARA PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DENGAN KECERDASAN EMOSIONAL MAHASISWA PENDIDIKAN AKUNTANSI

Isna Muninggar Sari, Jaryanto Jaryanto

Abstract


ABSTRACT

Low and suboptimal emotional intelligence can hinder the ability to manage and control the academic situation faced. This research aims to obtain empirical evidence of the relationship between social media use and the emotional intelligence of Accounting Education students. The study follows a quantitative design with a correlational. The population consists of active students of the Accounting Education from the 2021, 2022, and 2023 batches who actively use social media, especially Instagram and/or TikTok, totaling 193 students. The sample includes 130 students of the Accounting Education from the 2021, 2022, and 2023 batches who actively use Instagram and/or TikTok. Data collection techniques include social media usage questionnaire and an emotional intelligence questionnaire. Prerequisite analysis tests include the Kolmogorov-Smirnov normality test, linearity test, and Glejser heteroscedasticity test. Data analysis employs the pearson product moment correlation method with a significance level of 5% using SPSS version 27. Based on the research results, it can be concluded that there is a negative correlation between social media use and emotional intelligence of Accounting Education students. This is evident from the pearson product moment results, which shows r of -0,421 and a significance value of less than 0,05, specifically < 0,000. However, the regression analysis shows insignificant result (B = 0,035, p = 0,616), The relationship model between the two variables is Y =3,219 + 0,035 X. The contribution of social media use to emotional intelligence is relatively small at 17,7%, indicating the presence of other dominant factors that need further research.

Keywords: emotional intelligence, social media, social media use

ABSTRAK

Kecerdasan emosional yang rendah dan belum optimal dapat menghambat kemampuan dalam mengelola dan mengendalikan situasi akademik yang dihadapi. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh bukti empiris hubungan penggunaan media sosial dengan kecerdasan emosional mahasiswa Pendidikan Akuntansi. Penelitian ini termasuk penelitian kuantitatif dengan desain penelitian korelasional. Populasi penelitian ini yaitu mahasiswa aktif Pendidikan Akuntansi Angkatan 2021, 2022, dan 2023 yang aktif menggunakan media sosial yaitu Instagram dan/atau TikTok yang berjumlah 193 mahasiswa. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian menggunakan simple random sampling. Sampel dalam penelitian ini terdiri dari 130 mahasiswa Pendidikan Akuntansi Angkatan 2021, 2022, dan 2023 yang aktif menggunakan Instagram dan/atau TikTok. Teknik pengumpulan data dengan kuesioner penggunaan media sosial dan kecerdasan emosional. Uji prasyarat analisis menggunakan uji normalitas Kolmogorov-Smirnov, uji linieritas, dan uji heteroskedastisitas menggunakan uji Glejser. Analisis data menggunakan analisis korelasi pearson product moment dengan taraf signifikan 5% berbantu program SPSS versi 27. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan negatif antara penggunaan media sosial dengan kecerdasan emosional mahasiswa Pendidikan Akuntansi. Hal ini dapat dilihat dari hasil uji korelasi pearson product moment yang menunjukkan r sebesar -0,421 dan nilai signifikansi kurang dari 0,05 yaitu < 0,000. Namun, analisis regresi menunjukkan hasil tidak signifikan (B = 0,035, p = 0,616). Model hubungan antara kedua variabel tersebut adalah Y = 3,219 + 0,035 X. Kontribusi penggunaan media sosial terhadap kecerdasan emosional relatif kecil yaitu 17,7%, menunjukkan adanya faktor dominan lain yang perlu diteliti lebih lanjut.

Kata Kunci: kecerdasan emosional, media sosial, penggunaan media sosial

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v6i1.108918

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126