PERAN GURU KEJURUAN AKUNTANSI DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA PROGRAM KEAHLIAN AKUNTANSI DAN KEUANGAN LEMBAGA DI SMK BATIK 1 SURAKARTA

Diva Ayu Santoso

Abstract


Abstract

This research aims to understand vocational accounting teachers' comprehension of the concepts and objectives of the Merdeka Curriculum in Phase F, to ascertain vocational accounting teachers' perceptions of their roles in the successful implementation of the Merdeka Curriculum in accounting and finance classes during Phase F, and to determine strategies that can be recommended to enhance the role of vocational accounting teachers in the successful implementation of the Merdeka Curriculum in the Accounting and Finance program at SMK Batik 1 Surakarta. The method used in this research is descriptive qualitative. The data in this research consists of primary data, namely the results of interviews and observations, as well as secondary data, which includes documents related to learning resources. The sampling technique in this study is purposive sampling. The data collection methods used are interviews, observations, and documentation. The data validity testing technique in this research is source and technique triangulation. The data analysis technique employed in this study is the interactive analysis model by Miles and Huberman. The results of this study indicate that vocational accounting teachers at SMK Batik 1 Surakarta have a good understanding of the changes in the Merdeka Curriculum. The teachers at SMK Batik 1 Surakarta also understand their roles or contributions in the implementation of the Merdeka Curriculum and can provide strategies that will serve as material to maximize their performance or role in the implementation of the Merdeka Curriculum. This is based on the indicators of the teachers' roles in the school.

 

Keywords: Implementation of the Independent Curriculum, Role of Teachers, Accounting Vocational Education, Institutional Accounting and Finance.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk (1) mengetahui pemahaman guru kejuruan akuntansi terhadap konsep dan tujuan Kurikulum Merdeka pada Fase F, (2) mengetahui persepsi guru kejuruan akuntansi tentang peran guru dalam implementasi Kurikulum Merdeka di kelas Akuntansi dan Keuangan Lembaga pada Fase F, dan (3) menentukan strategi yang dapat direkomendasikan untuk meningkatkan peran guru kejuruan akuntansi dalam implementasi Kurikulum Merdeka pada program keahlian Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK Batik 1 Surakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Data dalam penelitian ini terdiri dari sumber data primer, yaitu hasil wawancara dan observasi, serta sumber data sekunder, yaitu dokumen yang berkaitan dengan sumber belajar. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini adalah teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data dalam penelitian ini adalah triangulasi sumber dan teknik. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis interaktif model dari Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) guru kejuruan akuntansi di SMK Batik 1 Surakarta memiliki pemahaman yang cukup baik mengenai Kurikulum Merdeka, (2) guru SMK Batik 1 Surakarta paham akan peran atau kontribusi mereka dalam implementasi kurikulum merdeka, serta (3) guru SMK Batik 1 Surakarta dapat memberikan strategi yang akan menjadi bahan untuk memaksimalkan kinerja atau peran guru dalam pengimplementasian Kurikulum Merdeka. Hal tersebut didasarkan pada indikator peran guru di sekolah.

 

Kata kunci : Implementasi Kurikulum Merdeka, Peran Guru, Kejuruan Akuntansi, Akuntansi dan Keuangan Lembaga.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v5i2.102976

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126