PENGARUH LITERASI DIGITAL DAN KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR AKUNTANSI SISWA SMK NEGERI 1 SUKOHARJO

Luthfiana A'yunin Nisa Nisa

Abstract


Abstract

This research aims to examine the effect of digital literacy and self-regulated learning  on the accounting learning outcomes of students of SMK Negeri 1 Sukoharjo. This research is a descriptive quantitative method. The sample was taken by random sampling as many as 84 students. The data collection technique used a questionnaire or questionnaire. The data analysis technique was carried out by descriptive analysis, prerequisite test analysis, and hypothesis testing using SPSS Version 23 software. The results of this study are (1) there is a significant influence between digital literacy on the accounting learning outcomes of students of SMK Negeri 1 Sukoharjo. This is evidenced by the Sig. or p-value of 0.000 <0.05; (2) there is a significant influence between self-regulated learningon the accounting learning outcomes of students of SMK Negeri 1 Sukoharjo. This is evidenced by the Sig. or p-value of 0.000 <0.05; (3) there is a significant influence between digital literacy and self-regulated learningon the accounting learning outcomes of students of SMK Negeri 1 Sukoharjo. This is evidenced by the Sig. or p-value of 0.000 <0.05 from the F test results.

Keywords: Digital Literacy, Self-Regulated Learning, Learning Outcomes

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh literasi digital dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar akuntansi siswa SMK Negeri 1 Sukoharjo. Penelitian ini merupakan penelitian dengan metode kuantitatif deskriptif. Sampel diambil secara random sampling sebanyak 84 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner atau angket. Teknik analisis data dilakukan dengan analisis deskriptif, uji prasyarat analisis, dan uji hipotesis dengan menggunakan software SPSS Versi 23. Hasil dari penelitian ini adalah (1) terdapat pengaruh signifikan antara literasi digital terhadap hasil belajar akuntansi siswa SMK Negeri 1 Sukoharjo. Hal ini dibuktikan dengan nilai Sig. atau p-value 0,000 < 0,05; (2) terdapat pengaruh signifikan antara kemandirian belajar terhadap hasil belajar akuntansi siswa SMK Negeri 1 Sukoharjo. Hal ini dibuktikan dengan nilai Sig. atau p-value 0,000 < 0,05; (3) terdapat pengaruh signifikan antara literasi digital dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar akuntansi siswa SMK Negeri 1 Sukoharjo. Hal ini dibuktikan dengan nilai Sig. atau p-value 0,000 < 0,05 dari hasil uji F.

Kata kunci: Literasi Digital, Kemandirian Belajar, Hasil Belaja


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/jppak.v5i2.102969

Refbacks

  • There are currently no refbacks.






JPPAK
Print ISSN: 
Online ISSN: 2807-6575
Website: 
Email: 
Published by: Universitas Sebelas Maret
Jl. Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126