Penerapan metode diskusi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN Pajang IV

Rifka Paulina Tambunan, Riyadi Riyadi

Abstract

This research aims to improve the learning outcomes of Civic Education Learning (PPKn) for grade IV students of SDN Pajang IV Surakarta by applying the discussion method. The subjects of this research are grade IV students of SDN Pajang IV, consisting of 13 boys and 11 girls. This research is a Classroom Action Research (PTK). The implementation of this research consists of 2 cycles, which include the preparation, implementation, observation, and reflection stages. Data collection techniques in this study were carried out through observation, interviews, and tests. The research results obtained show that the application of the discussion method can improve student learning outcomes. The implementation of cycle I to cycle II has experienced an increase. From the results of this study, it can be concluded that the application of the discussion method can improve the learning outcomes of grade IV students of SDN Pajang IV Surakarta

Keywords

discussion method, learning outcomes, civic education learning

Full Text:

PDF

References

Rusmiati, N. M. (2022). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn Siswa Kelas VI Melalui Metode Diskusi Kelompok Kecil. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 36–42.

Suandi, I. N. (2022). Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas VI SD. Journal of Education Action Research, 6(1), 135.

Wulandini, N. P. W., Wiweka, I. W. E., & Bayu, G. W. (2021). Efektivitas metode diskusi pada pembelajaran daring dalam meningkatkan hasil belajar IPS siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 143–149.

Nurbaiti, N (2022). Penerapan Metode Diskusi Untuk Pembentukan Karakter dan Hasil Belajar Siswa. Journal of Education and Teaching, 3(2), 221-225.

Mansir, F. (2020). Urgensi Metode Ceramah dan Diskusi (Buzz Group) dalam Proses Pembelajaran di Madrasah. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 225–235.

Febnasari, S. D., Arifin, Z., & Setianingsih, E. S. (2019). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas dengan Strategi “TPS” untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 315.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.

Novianti, C., Sadipun, B., & Balan, J. M. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Science, and Physics Education Journal (SPEJ), 3(2), 57–75.

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350–361.

Dakhi, A. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 8(2), 468–470.

Pudjiastuti, S. R., Ilis, N., & Ati, H. M. (2020). Penerapan metode diskusi dalam meningkatkan pemahaman globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 3(2), 133–138.

Aswad, H. (2019). Efektivitas Pelaksanaan Metode Diskusi Kelompok Terpusat (Focus Group Discussion) Terhadap Motivasi Belajar Ips Murid Kelas V Sd Negeri Ii Bone-Bone Kota Baubau. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 135–160.

Syaifudin, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Aplikasinya pada Pembelajaran Bahasa Arab). Journal of Islamic Studies, 1(2), 1-17.

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pusat Studi Gender dan Anak, 13(1), 10-16.

Ratnadi, N. K. S. (2019). Metode Diskusi Kelompok Kecil untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(3), 156–164.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.