Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa indonesia pada karangan narasi peserta didik kelas iv sekolah dasar

Devina Christy Natalia, St Y Slamet, Sukarno Sukarno

Abstract

The research was conducted with the aim of describing the form of errors in the use of Indonesian spelling in the narrative essays of fourth grade students and the factors that cause errors in the use of Indonesian spelling. The method used in this research is descriptive qualitative. The research subjects were fourth grade students and teachers. With Tarigan and Tarigan's language error analysis technique. The forms of errors found include errors in the use of letters by 48.01%, errors in writing words by 35.86%, errors in the use of punctuation marks 13.94%, and errors in writing elements of absorption 2.19%. Factors causing errors in the use of Indonesian spelling, namely from within students, include students' lack of understanding of Indonesian spelling, lack of vocabulary that students understand, and lack of motivation from within students. Then, the causal factors from outside the learners include learning that is not maximized and the influence of the language previously mastered.

Keywords

ndonesian spelling errors, narrative essay, elementary school

Full Text:

PDF

References

G. Santoso, A. T. Marsella, D. A. Permana, K. S. Syabilla, and N. A. D. Apriliani, “Implementasi Bhinneka Tunggal Ika dan Cita-Cita Luhur Bangsa Indonesia Versi Generasi Z,” Jupetra J. Pendidik. Transform., vol. 2, no. 2, pp. 246–255, 2023.

N. Yanti, Suhartono, and R. Kurniawan, “Penguasaan Materi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Mahasiswa S1 Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Bengkulu,” J. Ilm. KORPUS, vol. 2, no. 1, pp. 72–82, 2018.

Sukirman, “Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah,” J. Konsepsi, vol. 9, no. 2, pp. 72–81, 2020, [Online]. Available: https://p3i.my.id/index.php/konsepsi72

K. T. Hatmo, Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Klaten: Lakeisha, 2021.

T. R. Arifa, Jumiati, and M. F. Arifin, “Penerapan Model Mind Mapping Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Ringkasan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Tinggi Mi Tarbiyatul Islamiyah,” J. Inov. Pendidkan, vol. 3, no. 5, pp. 6383–6388, 2022.

D. C. Wibowo, P. Sutani, and E. Fitrianingrum, “Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi,” J. Stud. Guru dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, pp. 51–57, 2020, doi: 10.30605/jsgp.3.1.2020.245.

I. Pandini, “Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Yang Disempurnakan Pada Karangan Narasi Siswa Kelas XI SMAN 5 Model Palu,” J. Bhs. dan Sastra, vol. 5, no. 4, 2020.

Mustakim et al., Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2016.

Erni, “Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan Bahasa Indonesia Dalam Teks Narasi Siswa Kelas V SD Inpres Sanging-Sanging Kabupaten Gowa.,” Universitas Muhammadiyah Makassar, 2021.

S. H. Marhamah, S. Iskandar, and I. Nurmahanani, “Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Pada Karangan Narasi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar,” Renjana Pendidik. 1 Pros. Semin. Nas. Pendidik. Dasar PGSD, vol. 2, no. 1, pp. 1338–1348, 2021, [Online]. Available: https://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk/article/view/2112

I. Herawati, M. Kanzunnudin, and D. A. Wiranti, “Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Penulisan Karangan Deskripsi Siswa Kelas IV SD 04 Besito Kudus,” J. Prasasti Ilmu, vol. 2, no. 3, pp. 127–132, 2022, doi: 10.24176/jpi.v2i3.8643.

T. H. G and T. D, Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Bandung: Angkasa, 2011.

A. Cahyani, N. K. Dewi, and H. Setiawan, “Analisis Kesalahan Berbahasa Tulis Pada Teks Narasi Siswa Kelas V SDN 13 Manggelewa Kabupaten Dompu,” Pendagogia J. Pendidik. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 41–49, 2021.

A. Purwo, “Analisis Kesalahan Ejaan dalam Karangan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SDN 2 Mojoarum Kecamatan Gondang Kabupaten Tulungagung Tahun Ajaran 2018/2019,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Anak Sekol. Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 1–7, 2019.

D. Masithoh, Slamet, and S. B. Kurniawan, “Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Karangan Deskripsi Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 11, no. 3, 2023.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.