Analisis kesalahan penggunaan kalimat majemuk dalam menulis karangan narasi peserta didik kelas v sekolah dasar
Abstract
This research aims to (1) describe the errors in using compound sentences in narrative essays written by fifth-grade students at SDN Karangasem I Surakarta, and (2) describe the factors influencing the errors in using compound sentences in writing narrative essays by fifth-grade students at SDN Karangasem I Surakarta. This study is a descriptive qualitative research. The research subjects are fifth-grade students at SDN Karangasem I Surakarta. Data collection methods include observation, document analysis, and interviews. Data analysis technique uses Tarigan & Tarigan’s error analysis. The research findings show that 143 errors in using compound sentences were identified (52.57%), consisting of 57 errors in using compound sentences (20.96%), 78 errors in using complex compound sentences (28.68%), and 8 errors in using mixed compound sentences (2.94%). Factors influencing the use of compound sentences include (1) mastery of material related to compound sentences, (2) mastery of grammatical rules for compound sentences, (3) proficiency in everyday language, and (4) practice in writing compound sentences. The theoretical implications of this research can be used as a reference for future studies. The practical implications of this research can assist educators in providing an understanding of teaching compound sentence writing
Keywords
Full Text:
PDFReferences
[1] U. Khair, “Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI,” AR-RIAYAH J. Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 1, hlm. 81–98, 2018, doi: 10.29240/jpd.v2i1.261.
[2] A. M. Solehah, S. Y. Slamet, dan A. Surya, “Analisis kesalahan penggunaan bahasa dalam karangan teks eksplanasi peserta didik kelas V SD,” J. Pendidik. Dasar, vol. 11, no. 1, hlm. 1–6, 2023, doi: 10.20981/jpd.v11i1.64485.
[3] R. P. Suci, Chumdari, dan I. R. W. Atmojo, “Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa indonesia pada karangan deskripsi peserta didik kelas iv sekolah dasar,” J. Pendidik. Indones., vol. 9, no. 1, hlm. 1–7, 2023, doi: 10.20961/jpiuns.v9i2.71081.
[4] J. E. Prayitno, Rukayah, dan J. Daryanto, “Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada teks karangan narasi peserta didik kelas v SD,” Didakt. Dwija Indria, vol. 9, no. 1, hlm. 60–65, 2021, doi: 10.20961/ddi.v9i1.49033.
[5] K. Utami, V. Oktaviany, dan R. Dwiprabowo, “Hubungan Minat Membaca dengan Keterampilan Menulis Narasi,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. STKIP Kusuma Negara 2021, hlm. 369–375, 2021, [Daring]. Tersedia pada: http://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/view/1320
[6] Munirah, Pengembangan Keterampilan Menulis Paragraf. Yogyakarta, 2015.
[7] Suhardi, Dasar-Dasar Ilmu Sintaksis Bahasa Indonesia (Edisi Digital). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.
[8] R. Wati dan A. Kistian, “Analisis Kemampuan Siswa Kelas V dalam Menggunakan Kalimat Majemuk Pada Karangan Deskripsi di SD Negeri Keude Linteung Kabupaten Nagan Raya T.A 2018/2019,” Bina Gogik J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. 1, hlm. 57–68, 2019.
[9] M. Hayati dan O. Kurniaman, “Analisis Kemampuan Menulis Kalimat Majemuk Siswa Kelas VI SD Negeri 105 Pekanbaru,” J. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), vol. 2, no. 6, hlm. 856–862, 2018, doi: 10.33578/pjr.v2i6.6510.
[10] D. M. Sari, M. T. Akhbar, dan N. Surmilasari, “Analisis Kemampuan Menggunakan Kosakata dalam Menyusun Kalimat Majemuk,” JOTE J. Teach. Educ., vol. 4, no. 2, hlm. 1164–1174, 2022, doi: 10.31004/jote.v4i2.9489.
[11] D. A. Setiawan, “Analisis Kesalahan Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VI SDN Kanigoro 02 Kecamatan Pagelaran yang Berbahasa Ibu Bahasa Madura,” Pancar. Pendidik., vol. 5, no. 3, hlm. 25–36, 2016, [Daring]. Tersedia pada: https://jurnal.unej.ac.id/index.php/pancaran/article/view/4047
[12] K. Afriliani, R. Zuliani, dan N. E. Wibisana, “Analisis Kesalahan Pola Kalimat Bahasa Indonesia pada Karangan Narasi Kelas IV SD Negeri Kunciran 07,” Nusantara, vol. 3, no. 3, hlm. 427–441, 2021, [Daring]. Tersedia pada: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/1508
[13] S. Rahmah, “Teori Kognitivisme Serta Aplikasinya dalam Pembelajaran,” SKULA J. Pendidik. Profesi Guru Madrasah, vol. 2, no. 3, hlm. 23–34, 2022, [Daring]. Tersedia pada: http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/skula
[14] I. Musta’adah, A. Sariono, dan E. Rochiati, “Kemampuan Penggunaan Kalimat pada Karangan Siswa Kelas VI MIMA III Miftahul Ulum Desa,” Repos. Univ. Jember, hlm. 1–10, 2014, [Daring]. Tersedia pada: https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/60718
[15] M. N. A. Saputro dan P. L. Pakpahan, “Mengukur Keefektifan Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran,” J. Educ. Instr., vol. 4, no. 1, hlm. 24–39, 2021, doi: 10.31539/joeai.v4i1.2151.
[16] L. Abdiyah dan S. Subiyantoro, “Penerapan Teori Konstruktivistik Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 5, no. 2, hlm. 127, 2021, doi: 10.30651/else.v5i2.6951.