Pengaruh penerapan metode tebak gambar budaya terhadap pemahaman kebudayaan nusantara siswa pada pembelajaran Ips kelas 4 SD N Krikilan 1

Salsabela Makarima Zaen, Rukayah Rukayah, Supianto Supianto

Abstract

This study aims to determine the influence of the application of cultural picture guessing method on students’ understanding of Nusantara culture in social studies learning grade IV SDN Krikilan I, determine how much influence the application of cultural picture guessing method on understanding of the Nusantara culture, and describe the steps of applying the cultural picture guessing method on the Nusantara culture. This study used a quasi-experimental research method and one-group time-series design. The research results are there is an influence of the application of cultural picture guessing method on students' understanding of the Nusantara culture in social studies grade IV SD N Krikilan I by the whole results of paired t test as sig. (2-tailed) = 0.000 <0.05, percentage of overall student understanding from the average percentage of understanding of each indicator from 35.70665% to 65.8654%. (3) the percentage of syntax implementation is 100% with all 16 syntax implemented. The results of this study can be used as a study in the repertoire of educational science and used as a reference for further research and it is hoped that this research can help improve students' understanding of Nusantara culture.

Keywords

understanding; nusantara culture; method of guessing cultural image

Full Text:

PDF

References

[1] F. L. Fitri Lintang And F. Ulfatun Najicha 2022 Nilai-Nilai Sila Persatuan Indonesia Dalam Keberagaman Kebudayaan Indonesia Jurnal Ilmu Kajian Pendidikan Kewarganegaraan 11(1) pp 79–85

[2] Kemendikbudristek 2022 Peraturan Menteri Pendidikan,Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2022

[3] L. Agestiyani, Sukarno, And Chumdari 2020 Pemahaman Konsep Keragaman Budaya Indonesia Melalui Auditory , Intellectually , Repetition ( Air ) Learning Model Pada Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar Jurnal Didaktika Dwija Indria 8(1) pp 1–5.

[4] R. Rudy 2022 Pentingnya Pemahaman Lintas Budaya (Cross-Cultural Understanding) Bagi Pelajar J. Pustaka Mitra (Pusat Akses Kaji. Mengabdi Terhadap Masyarakat) 2(4) pp 251–255

[5] S. Asiati And U. Hasanah 2022 Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Penggerak Jurnal Lingkungan Mutu Pendidian. 19(2) pp 61–72

[6] L. Rohmatilahi, N. Kholisah, M. H. Arifin, And Y. Wahyuningsih 2022 Urgensi Pembelajaran Ips Dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Budaya Indonesia Pada Siswa Sekolah Dasar Jurnal Pendidik. Tambusai 6(1) pp 4270–4276

[7] D. A. Wulandari And S. T. H. Sulistyanto 2020 Media Pembelajaran Pengenalan Budaya Nusantara Berbasis Game Untuk Mata Pelajaran Ips Kelas 4 Di Sdn Kleco 1. Universitas Muhammadiyah Surakarta

[8] Y. H. Purwati, H. Pagarra, A. Rahim, P. Pancasila, D. Kewarganegaraan, And S. Geneng 2021 Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Keberagaman Suku, Budaya, Agama Melalui Metode Problem Based Learning Pinisi Jurnal Pgsd pp 753–762

[9] S. Okpiani, K. Aryaningrum, And A. Kuswidyanarko 2022 Analisis Pemahaman Konsep Ips Materi Keberagaman Budaya Bangsaku Pada Siswa Kelas Iv Di Sd Negeri 18 Lahat Ibtida’i Jurnal Kependidikan Dasar 9(1) pp 57–68

[10] A. A. Sari 2022 Kesulitan Konsep Materi Keanekaragaman Suku Bangsa Dan Budaya Pada Pembelajaran Daring Peserta Didik Kelas Iv Sd N Mangkubumen Kidul Jurnal Pendidikan Indonesia 8(3)

[11] G. Nurmansyah, N. Rodliyah, And R. A. Hapsari 2019 Pengantar Antropologi Sebuah Ikhtisar Mengenal Antropolog (Bandar Lampung : CV.Anugrah Utama Raharja )

[12] Mohd. Yusuf D.M., Asep Haris, Faizal Indra, Heri Yanto, And Sugiharto 2022 Peranan Budaya Dan Kebudayaan Di Indonesia Dari Aspek Sosiologi Hukum The Juris 6(1)

[13] Kistanto 2011 Sistem Sosial-Budaya Di Indonesia Nurdien H . Kistanto Fakultas Sastra Universitas Diponegoro Fakultas. Sastra Universitas. Diponegoro pp 5-6

[14] D. S. M. P. N. Sijunjung, F. N. Rita 2022 Research & Learning In Primary Education Metode Guru Pai Mengembangkan Sikap Moderasi Beragama Innovative 2(1) pp 493–503

[15] I. W. Sari 2022 Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Permainan Tebak Gambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iii Sd Jurnal Ilmu Mandala Educ 8(1) pp 749–757

[16] N. M. Barat, L. Lestari, D. N. Armariena, And R. Rizhardi 2021 Sekolah Dasar Pengaruh Media Tebak Gambar Terhadap Keterampilan Berbahasa Pada Siswa Kelas Iii Sd Inventa : Jurnal Pendidikan Guru 5(2) pp 269–279

[17] R. Y. R. L. M. Ahsani 2021 Metode Pengajaran Budaya Dalam Pembelajaran Bipa Proceedings pp 5–6

[18] P. Sari 2019 Keragaman Gaya Belajar Untuk Memilih Media Jurnal Manajemen Pendidik 1

[19] L. Marinda 2020 Kognitif Dan Problematika An-Nisa’ Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman 13(1) pp 116–152

Refbacks

  • There are currently no refbacks.