Analisis muatan high order thinking skills pada instrumen penilaian pembelajaran tematik di buku guru sekolah dasar

Dinda Herdianingsih, Sukarno Sukarno, Septi Yulisetiani

Abstract

This study aims to analyze the intensity of the HOTS content in the second grade teacher book theme 7 "Togetherness" and the fourth grade teacher book theme 1 "The Beauty of Togetherness". This research is a qualitative research with the type of document analysis. The data sources of this research are the thematic learning assessment instruments in the second grade teacher book theme 7 "Togetherness" and the fourth grade teacher book theme 1 "The Beauty of Togetherness". The data collection technique used in this research is a documentary study. The data validity test technique used triangulation techniques and increased persistence. Data analysis techniques used the interactive model of Milles and Hubberman with the stages of data collection, data reduction, data presentation and conclusions. The results of this study are the assessment instruments in the class II teacher's book theme 7 "Togetherness" with the HOTS category, namely a total of 12 instruments or 27.3% of the total number of assessment instruments. The assessment instrument in the fourth grade teacher's book theme 1 "The Beauty of Togetherness" with the HOTS category is 17 instruments or 51.5% of the total number of assessment instruments.  

Keywords

assessment instrument, teacher's book, elementary school

Full Text:

PDF

References

H. T. M. Silitonga, 2021 Meningkatkan Kecerdasan Peserta Didik Melalui Implementasi Strategi Metakognitif,” Pros. Semin. Nas. Penerapan Ilmu Pengetah. Dan Teknol., pp. 1–5.

F. A. Karim and M. Puteh, 2019 The Development of Higher Order Thinking Skills (HOTS) Assessment Instrument for Word Problems, Int. J. Acad. Res. Bus. Soc. Sci., 9(6) pp. 1079–1083.

N. Aji, C. Chumdari, and K. Karsono, 2021 Analisis soal penilaian harian berdasarkan perspektif hots dalam pembelajaran tematik semester 1 kelas V di sekolah dasar, Jurnal Didakt. Dwija Indria, 9(4) pp. 1–6.

L. W. Anderson, D. R. Krathwohl, and A. Prihantoro, 2019 Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan asesment : Revisi taksonomi pendidikan bloom / Editor: Lorin W. Anderson, David R. Krathwohl; penerjemah: Agung Prihantoro. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

M. L. Rukmanasari, 2019 Pengembangan Soal HOTS (Higher Order Thinking Skills) Berdasarkan Tingkatan Berpikir Marzano, Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Y. . Sulaksana, I. B. . Arnyana, and A. A. I. . Marhaeni, 2020 Pengembangan Instrumen Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi IPA dan Kemandirian Belajar pada Siswa Kelas V SD, 4(1) pp. 69–78.

M. Afrita and R. Darussyamsu, 2019 Validitas Instrumen Tes Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) pada Materi Sistem Respirasi di Kelas IX SMA, J. Mangifera Edu, 4 pp. 129–142.

H. Mulyono, S. Istiyati, I. Atmojo, and R. Ardiyansah, 2019 Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Soal Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) Berbasis Critical Thinking Sesuai Kurikulum Guna mengakselerasi Education 4.0, J. Pendidik. Dasar UNS, 7(2) pp. 108–111.

A. Budiman and Jailani, 2014 Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada Mata Pelajaran Matematika SMP Kelas VIII Semester 1, Ris. Pendidik. Mat., 1 pp. 139–151.

F. Kurniawan, R. Winarni, and A. Surya, 2021 Analisis instrumen penilaian kurikulum 2013 buku guru kelas V tema 8 edisi revisi 2017 berdasarkan perspektif HOTS sebagai transfer of knowledge, Didakt. Dwija Indria.

Sugiyono, 2015 Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

D. Kurniati, R. Harimukti, and N. A. Jamil, 2016 Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa SMP di Kabupaten Jember dalam menyelesaikan soal berstandar PISA, J. Penelit. dan Eval. Pendidik., 20(2) pp. 142–155.

L. A. Oktavia and Suprayitno, 2017 Penerapan Model Pembelajaran Mea (Means Ends Analysis) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV SDN Simogirang 1 Prambon Sidoarjo, JPGSD, 5(3) pp. 1157–1167.

R. F. Diharjo and D. H. Utomo, 2017 Pentingnya Kemampuan Berfikir Kritis Siswa, Pentingnya Kemamp. Berfikir Krit. Siswa Dalam Paradig. Pembelajaran Konstr., pp. 445–449.

W. Harniati, 2020 Implementasi Pendekatan Pembelajaran HOTS untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Mata Pelajaran Pkn Kelas IX.3, J. Teach. Educ., 2(1) pp. 207–213.

A. Prastowo, 2019 Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Buku Tematik Kelas Rendah Di Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah, JMIE (Journal Madrasah Ibtidaiyah Educ., 3(2) p. 100.

I. F. Azam and M. A. Rokhimawan, 2020 Analisis Materi Ipa Kelas Iv Tema Indahnya Kebersamaan Dengan Hots, J. Ilm. Didakt. Media Ilm. Pendidik. dan Pengajaran, 21(1) p. 100.

B. S. Aji and M. E. Winarno, 2016 Pengembangan instrumen penilaian pengetahuan mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK) Kelas VIII semester gasal,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., 1(7) pp. 1449–1463.

L. H. Winingsih, E. Hariyanti, and L. S. Sari, 2020 Penguatan Ranah Psikomotorik Siswa Sekolah Dasar. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

I. Bukhori, 2018 Metode Penanaman Nilai-Nilai Multikultural, J. Pendidik. Agama Islam Edureligia, 2(1) pp. 41–52.

Susanto, 2013 Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar Kencana Prenadamedia Group, vol. 49, no. 23–6. Jakarta: Prenadamedia Group.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.