Implementasi nilai pendidikan karakter cinta tanah air pada pembelajaran tatap muka terbatas di sekolah dasar

Khoerinisa Kiky Azizy Syahputri, Siti Istiyati, Siti Kamsiyati

Abstract

This study aims to describe the implementation of the character education value of love for the homeland at Mangkubumen Kidul Surakarta. This research is a qualitative research. The subjects of this study were students of class IVB Elementary School Mangkubumen Kidul Surakarta, totaling six student respondents. Data collection techniques in this study used interviews, observations, and questionnaires. The validity of the data in this study used technical and time triangulation. Data analysis used the Miles-Huberman interactive analysis model. The results of this study indicate that in the implementation of the character education value of love for the homeland, student respondents can act to accept the diversity with a percentage of 80%; using domestic products with a percentage of 100%; imitate the value of heroism with a percentage of 84%; memorized the national anthem with a percentage of 74%; build a person who likes to learn with a percentage of 87%; and prioritize the public interest over personal or group with a percentage of 49%. Based on the average data obtained, it can be identified that the love of the homeland character education has been implemented very well.

Keywords

character education, love for the homeland at elementary school

Full Text:

PDF

References

C. Chumdari and K. Karsono, “Analisis nilai karakter pada tembang dolanan anak dalam

pembelajaran Bahasa Jawa di kelas V Sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, (449), pp. 3–8,

S. O. Kosassy, “Analisis Konsep Dan Implementasi Kurikulum 2013,” PPKn Huk., 12(1), pp.

–89, 2017.

Sulton, B. Y. Wulansari, and P. S. Utami, “An Introduction To Character Education For Early

Childhood Through Music Instruments In Wayang Golek Reyog Ponorogo,” J. INDRIA J.

Ilm. Pendidik. PraSekolah dan Sekol. Awal, 5(2), pp. 181–189, 2020.

A. Mustad, “Implementasi Pendidikan Karakter dengan Model Pembiasaan untuk

Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SDN Mluweh 01 Kecamatan Ungaran Timur

Kabupaten Semarang,” J. Pendidik. Dasar, 7(2), pp. 112–121, 2019.

W. Kusuma, Cinta Tanah Air. Yogyakarta: UNY Press, 2017.

R. Fahmy, N. Bachtiar, R. Rahim, and M. Malik, “Measuring Student Perceptions to Personal

Characters Building in Education: An Indonesian Case in Implementing New Curriculum

in High School,” Procedia - Soc. Behav. Sci., (211), pp. 851–858, 2015.

K. Sadiyah, N. Nisah, and M. Zainuddin, “Kajian Teoritis tentang Hubbul Wathan Minal Iman

dalam Upaya Menjaga Eksistensi Pancasila,” Cive J. Penelit. Pendidik. Pancasila dan

Kewarganegaraan, 1(2) SE-Articles, pp. 40–46, 2021.

Aman, Penilaian Otentik: Teori dan Praktik dalam Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: UNY

Press, 2015.

N. T. Atika, H. Wakhuyudin, and K. Fajriyah, “Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter,”

J. Mimb. Ilmu, 24(1), pp. 105–113, 2019.

D. Maksum, “Hubungan Pemahaman NKRI dan Kesadaran Akan Keragaman Budaya Lokal

Dengan Sikap Cinta Tanah Air di Kelas V Sekolah Dasar di Gugus VI Kecamatan Sukaraja

Kabupaten Bogor,” Model. J. Progr. Stud. PGMI, 5(2), pp. 213–224, 2018.

F. P. Adi, “Arah Pendidikan Karakter Pancasila Era Pandemi Covid 19,” JPI (Jurnal Pendidik.

Indones. J. Ilm. Pendidik., 6(4), pp. 175–180, 2020.

Wisnarni, “Menumbuhkembangkan Karakter Cinta Tanah Air Melalui Kegiatan Eksrakulikuler

Berbasis Kebiasaan Pada Sdn No 199/Iii Koto Majidin Hilir,” J. Tarbawi, 3(119), pp. 51–

, 2017.

A. W. H, “Penerapan Media Video Jejak Petualang Trans 7 Dalam Pembelajaran Ilmu

Pengetahuan Sosial (IPS) Untuk Meningkatkn Karakter Cinta Tanah Air Pada Siswa Kelas

VIII G SMP Negeri 3 Lembang,” Pendagogy Soc. Stud., 1(1), 2016.

S. R. Salsabila, D. A. Dewi, and Y. F. Furnamasari, “Peranan Perilaku Cinta Tanah Air melalui

Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Tambusai, 5(3), pp. 7792–

, 2021.

A. M. R. Sugiman, “Penanaman Nilai-nilai Nasionalisme Dan Patriotisme Melalui Materi

Sikap Semangat Kebangsaan Dan Patriotisme Dalam Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa

Dan Bernegara Pada Pembelajaran PKn DI SMAN 1 Pundong,” Acad. Educ. J., 8(2), pp.

–199, 2017.

A. D. Lestari, M. Y. Setiawardana, and A. Widyaningrum, “Pendidikan Karakter Cinta Tanah

Air Melalui Lagu Nasional Di Sdn Rejosari 02 Semarang,” Elem. Sch. J. Pendidik. dan

Pembelajaran ke-SD-an, 1(1), 2020.

R. D. Paramita and Listyaningsih, “Strategi Guru PPKn Dalam Meningkatkan Karakter Cinta

Tanah Air Untuk Mengantisipasi Gerakan Radikalisme Di SMP Islam AL A’la Loceret

Nganjuk,” Kaji. Moral dan Kewarganegaraan, 10(3), pp. 508–522, 2022.

L. Yuliatin, “Upaya Penanaman Rasa Cinta Tanah Air Pada Para Santri Di Pesantren Majma’al

Bahrain Shiddiqiyyah Kabupaten Jombang,” J. Pendidik. Kewarganegaraan, 2(1), pp. 1–15,

S. Atika, “Pelaksanaan Pendidikan Karakter (Religius, Cinta Tanah Air Dan Disiplin) Di SLB

Al Ishlaah Padang,” E-JUPEKhu (Jurnal Ilm. Pendidik. Khusus), 3(3), pp. 747–755, 2014.

M. U. Anderson Irzal, “Penerapan Nilai Cinta Tanah Air Pada Pembelajaran Pendidikan

Kewarganegaraan Di Kelas IV Sekolah Dasar Irzal Anderson 1 , Maria Ulfa 2 1),” J. Ilm.

Pendidik. Guru Sekol. Dasar, 3(1), pp. 145–162, 2018.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.