Analisis kesalahan struktur kalimat dasar pada keterampilan menulis teks wawancara peserta didik kelas iv sekolah dasar

Yunita Dwi Puspawati, Slamet Slamet, Anesa Surya

Abstract

This research aims to describe basic sentence structure errors and describe the factors that cause basic sentence structure errors in writing interview text skills. This research is a descriptive qualitative research. The research subjects were fourth grade students, fourth grade teachers, and the principal of SD Negeri Tegalsari. Data collection techniques used interviews, documentation studies, and observation. The data validity test technique uses source triangulation and technical triangulation. The data analysis technique uses an interactive analysis of the Miles and Huberman model which includes four stages: (1) data collection, (2) data reduction, (3) data presentation, and (4) drawing conclusions. The results showed that the analysis of basic sentence structure errors on the subject indicator (19.23%), predicate indicator (13.46%), object indicator (8.65%), description indicator (45.2%), and complementary indicators (13.46%). Based on the results of the study, it can be concluded that the analysis of basic sentence structure errors in the description indicator is the indicator that most errors occur in the use of sentences. The theoretical implications can be used as a reference for further research. The practical implications can help educators understand how students understand basic sentence structures and to improve future learning.  

Keywords

elementary school, error analysis, writing skills, sentence structure

Full Text:

PDF

References

N. Annisa, “Efektivitas Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Sistem Daring Pada Siswa Kelas 3 SD Negeri 25 Panaikang Kabupaten Bantaeng,” Ind. High. Educ., 3(1), pp. 1689–1699, 2021, [Online]. Available: http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0A

U. Khair, “Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI,” AR-RIAYAH J. Pendidik. Dasar, 2(1), p. 81, 2018, doi: 10.29240/jpd.v2i1.261.

Sagala, “Tinjauan Umum Tentang Pembelajaran,” J. Chem. Inf. Model., 1(1), pp. 1689–1699, 2013.

D. Adityaningrum, S. Y. Slamet, and T. Budiharto, “Studi Hubungan Antara Penguasaan Kosakata dan Minat Menulis dengan Keterampilan Menulis Deskripsi pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar, p. 14, 2021.

Tarigan, “Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa,” J. Al-Bayan, 3(1), 2013.

Dalman, Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2016.

F. Nazilah, P. D. Iswara, and A. Sudin, “Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Menggali Informasi Dari Teks Wawancara Dalam Bahasa Indonesia Tulis Dengan Role Playing (Penelitian Tindakan Kelas Di Kelas IV B Mi Ketib Kecamatan Sumedang Utara Kabupaten Sumedang),” J. Pena Ilm., 2(1), pp. 131–140, 2017, doi: 10.23819/jpi.v2i1.9535.

J. E. Prayitno, Rukayah, and J. Daryanto, “Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada teks karangan narasi peserta didik kelas v SD,” Didakt. Dwija Indria, no. 449.

A. C. Syahrita, “Kemampuan Memahami Struktur Gramatikal Kalimat Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII.A MTs Aisyiah Sungguminasa Kab. Gowa Skripsi,” 2017.

O. Farhrohman, “Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD / MI,” Primari 9(1) 2017, pp. 23–34, 2017.

A. Kuntarti, “Analisis Kesalahan Kalimat Pada Skripsi Mahasiswa Prodi Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa Dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta,” Univ. Negeri Yogyakarta, pp. 1–104, 2015.

A. T. Dewi and T. Budiharto, “Peningkatan kemampuan mengidentifikasi unsur intrinsik cerita fiksi melalui penerapan model pembelajaran cooperative integrated reading and composition ( CIRC ) pada peserta didik kelas IV sekolah dasar,” J. Pendidik. Ilm., 7(179), pp. 81–85, 2019.

Iza Faridatul Husna, “Analisis Struktur Kalimat Pada Teks Eksposisi Karya Siswa Kelas VIII C Mts Al-Maarif Tulungagung Tahun Ajaran 2020/2021,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., pp. 2013–2015, 2020.

B. Pancarrani, A. S. Ghazali, and Nurchasanah, “Kompleksitas Kalimat Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV — VI Sekolah Dasar,” J. Pendidik., 3, pp. 1216–1227, 2018.

F. D. A. Rosiana, “Analisis Kesalahan Struktur Kalimat dan Ejaan dalam Teks Cerita Pendek Karya Siswa Kelas VIII SMP Kanisius Pakem Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2016/2017,” 2018.

R. D. Wulandari, “Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi Melalui Model Concept Sentence Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar,” Kalam Cendekia J. Ilm. Kependidikan, 9(1), pp. 135–140, 2021, doi: 10.20961/jkc.v9i1.53850.

M. Arfah, “Analisis Kesalahan Struktur Fungsi Sintaksis Dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII SMPN 14 Bulukumba,” Anal. Biochem., 11(1), pp. 1–5, 2018, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-420070-8.00002-7%0A.

N. Ariningsih, S. Sumarwati, and K. Saddhono, “Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Karangan Eksposisi Siswa Sekolah Menengah Atas,” J. Penelit. Bahasa, Sastra Indones. dan Pengajarannya, 1(1), pp. 130–141, 2012.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.