Penggunaan Wordwall sebagai media evaluasi pembelajaran tematik pada peserta didik kelas IV di sekolah dasar

Syifa Ul Husna, Sukarno Sukarno, Septi Yulisetiani

Abstract

This study aims to describe the use, problems, and responses of students to the use of Wordwall as a medium for evaluating thematic learning in elementary schools. This research uses a qualitative approach with a case study method. The subjects in this study were teachers and fourth grade students. Collecting data in this study is by observation, interviews, questionnaires, and documentation. The validity test in this research is source triangulation. Analysis of the data in this study using the interactive model of Miles and Huberman. The results showed that the use of Wordwall as an evaluation medium for thematic learning makes it easier for teachers and students because Wordwall has many features and can be used in all subjects. The problem in designing for teachers is the need for a supportive internet network and the lack of teacher skills. Problems for students include, requiring data packets, being tense, not focused because of time constraints, feeling disturbed if the network is slow. Another obstacle is that students do not have their own handphone to be able to access Wordwall. The responses shown by students include students becoming more active, students motivated in terms of learning, students becoming competitive and enthusiastic. 

Keywords

Wordwall, learning evaluation, elementary school

Full Text:

PDF

References

M. Ardiansyah, “Efektivitas Penggunaan Platform Quizizz Dalam Meningkatkan Minat Dan Pemahaman Konsep Matematika,” SAP (Susunan Artik. Pendidik., 6(3) pp. 417–423, 2022.

A. S. Syarifudin, “Implementasi Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampai Diterapkannya Social Distancing,” J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones. pemerintah, 5 pp. 31–34, 2020.

D. Purnamasari and N. Nugraheni, “Analisis Permasalahan Siswa Pada Proses Pembelajaran Daring Kelas 2, 3 dan 4 di SDN Mangkang Kulon 01,” Pros. Semin. Nas. …, pp. 31–45, 2020.

N. Kusainun and A. Kurniasih, “Problematika Pembelajaran Daring di Kelas IV SD Negeri Mentel 1 Gunungkidul,” J. Prim. Educ., 2(1) pp. 1–11, 2021.

I. P. Suardipa, “Kajian Creative Thinking Matematis Dalam Inovasi Pembelajaran,” Purwadita J. Agama dan Budaya, 3(2) pp. 15–22, 2020.

S. Alfira and J. I. S. Poerwanti, “Pelaksanaan evaluasi pembelajaran melalui e-learning pada pembelajaran jarak jauh di sekolah dasar,” JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik., 8(1) 2021.

D. D. Sari, “Permasalahan Guru Sekolah Dasar Selama Pembelajaran Daring,” J. Ilm. Kontekst., 2(2) pp. 27–35, 2021.

A. D. Yasa, “Pengembangan E-Evaluation Berbasis Aplikasi Hot Potatoes Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Ilm. Sekol. Dasar, 4(1) pp. 26–32, 2020.

L. T. Prawanti and W. Sumarni, “Kendala Pembelajaran Daring Selama Pandemic Covid-19,” Pros. Semin. Nas. Pascasarj. UNNES, pp. 286–291, 2020.

H. Mahfud, F. P. Adi, I. R. W. Atmojo, and R. Ardiansyah, “A. Peningkatan Kompetensi Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Pada Guru SD Di Kota Surakarta,” J. Pendidik. Dasar, 7(2) pp. 146–150, 2019.

S. L. Sun’iyah, “Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi,” J. Stud. Keagamaan, Pendidik. Dan Hum., 7(1) pp. 1–18, 2020.

Nurzannah and H. R. Setiawan, “Program Kemitraan Masyarakat Di Tengah Pandemi Covid-19 Bagi Guru Sd (Pembuatan Media Evaluasi Pembelajaran Online),” J. Character Educ. Soc., 3(2) pp. 299–310, 2020.

Y. Khairunisa, “Pemanfaatan Fitur Gamifikasi Daring Maze chase–Wordwall sebagai Media Pembelajaran Digital Mata Kuliah Statistika dan Probabilitas,” J. Kaji. dan Terap. Media, Bahasa, Komun., 2(1) pp. 41–47, 2021.

S. Indasari, “Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Aplikasi WhatsApp di SD Negeri 06 Payaraman,” J. Limas PGMI, 1(2) 2021.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. 2017.

M. B. Miles, A. M. Huberman, and J. Saldana, Qualitative Data Analysis. America: SAGE Publications, 2014.

L. J. Moleong, Metode Penelitian Kualitatif. 2017.

A. A. Mujahidin, U. H. Salsabila, A. L. Hasanah, M. Andanii, and W. Aprillia, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti,” Innov. J. Soc. Sci. Res., 1(2) pp. 552–560, 2021.

R. Imanulhaq and A. Prastowo, “Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah,” J. Pendidik. STKIP Bima, 4(1) pp. 33–41, 2022.

L. A. Sari, Chumdari, and Karsono, “Implementasi Pembelajaran Tematik Berbasis Sistem dalam Jaringan di Kelas II Sekolah Dasar Negeri Karangmangu 02,” Didakt. Dwija Indria, 9(5) 2021, doi: 10.20961/shes.v3i4.53369.

L. Rosdiani, B. Munawar, and R. Dewi, “Pelatihan Membuat Game Edukasi Wordwall Untuk Guru di Kelurahan Karaton,” J. Abdimas Bina Bangsa, 2(2) pp. 247–255, 2021.

H. R. Arumanda and J. Daryanto, “Profil guru sekolah dasar dalam mengimplementasikan pembelajaran daring berbasis media aplikasi,” Didakt. Dwija Indria, 9(6) 2021.

N. Aidah and Nurafni, “Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall pada Pembelajaran IPA Kelas IV di SDN Ciracas 05 Pagi,” PIONIR Jurnal Pendidik., 11(2) pp. 161–174, 2022.

M. Sodiq, H. Mahfud, and F. P. Adi, “Persepsi guru dan peserta didik terhadap penggunaan aplikasi berbasis web ‘Quizizz’ sebagai media pembelajaran di sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, 9(5) 2021, [Online]. Available: https://doi.org/10.20961/ddi.v9i6.49324.

A. I. S. Yuniar, G. A. Putra, N. E. Purwati, U. Hayatunnufus, and U. Nafi’ah, “HITARI ( Historical-archaeology Heritage Riddle ): Pemanfaatan Wordwall sebagai Media Ajar Indonesia Zaman Prasejarah di Sekolah Menengah Atas,” J. Integr. dan Harmon. Inov. Ilmu-Ilmu Sos., 1(11) pp. 1182–1190, 2021.

A. I. Nadia, K. D. A. Afiani, I. Naila, and U. Muhammadiyah, “Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Meningktakna Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19” 12 pp. 33–43, 2022.

T. G. Pradani, “Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar Tatsa,” Educenter J. Ilm. Pendidik., 1(5) pp. 452–457, 2022.

Y. I. Aini, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz Untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Bengkulu,” J. Kependidikan, 2(25) pp. 1–6, 2019.

R. D. Lestari, “Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall Di Kelas IV Sd N 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021,” J. Ilm. Profesi Guru, 2(2) pp. 1–6, 2021, doi: 10.30738/jipg.v2i2.11309.

S. L. H. Ridha Aulia Putri, “Pengembangan Game Interaktif Wordwall untuk Meningkatkan Akhlak Terpuji Siswa Sekolah Dasar,” J. basicedu, 5(4) pp. 2541–2549, 2021, [Online]. Available: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230.

A. P. Lubis and N. Ishaq, “Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar,” J. Basicedu, 6(4) pp. 6884–6892, 2022.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.