Analisis pelaksanaan pembelajaran online selama pandemi covid-19 pada mata pelajaran matematika kelas VI

Linda Fitri Nurlina, Riyadi Riyadi, Muhammad Ismail Sriyanto

Abstract

Abstract. This study aimed to describe the process of implementing online-based learning during the Covid-19 pandemic in grade 6 Mathematics class at SD Negeri Baru 02. This research is a qualitative research used a phenomenological research design. The sampling technique used is purposive sampling technique. The data collection techniques used are interviews, observation, and documentation. The data validity testing technique used technical triangulation. The data analysis was obtained from the results of data collection by using interactive analysis. The results showed that the process of implementing online-based learning during the Covid-19 pandemic in grade 6 of SD Negeri Baru 02 began with the teacher prepared the learning, namely making learning tools, preparing online learning media, preparing learning materials, and preparing assignments. Online learning was carried out through online media, namely WhatsApp, Google Classroom, and YouTube videos. Online learning was carried out by using assignment method. Online learning assessment was carried out in three aspects, namely cognitive assessment, affective assessment, and psychomotor assessment.

Keywords

Online Learning, Pandemic Covid-19, Elementary School

References

[1] A. T. Utami, R. W. Atmojo, dan D. Y. Saputri. 2021. Analisis dampak pembelajaran dalam jaringan (daring) pada kompetensi pedagogik dan profesional guru sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan 7(1) 11–17.

[2] B. Vito dan H. Krisnani. 2015. Kesenjangan Pendidikan Desa Dan Kota. Pros. Penelitian dan Pengabdian Kepada. Masyarakat 2(2) 247–251.

[3] S. M. Saputri, Rukayah, dan Matsuri. 2021. Analisis Kesulitan Belajar melalui Pembelajaran Daring di Kelas IV Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan 7(4).

[4] A. E. Pohan. 2020. Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Grobogan: Sarnu Untung.

[5] R. E. Osborne, P. Kriese, dan J. M. Davis. 2013. It Can Be Taught : Explorations into Teaching the Foundations for Multicultural Effectiveness in an Online Course. J. Online Learn. Teach., 9(4) 534–546.

[6] A. S. Syarifudin. 2020. Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua 5(1) 31–34.

[7] R. Y. Gazali. 2016. Pengembangan bahan ajar matematika untuk siswa SMP berdasarkan teori belajar ausubel. PYTHAGORAS Jurnal Pendidikan Matematika 11(2) 182.

[8] M. Daheri, J. Juliana, D. Deriwanto, dan A. D. Amda. 2020. Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4(4) 775–783.

[9] Sunarsih. 2019. Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Tentang Pengurangan dengan Model Pembelajaran Kontekstual Siswa Kelas 1 Semester II Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidik. Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1) 145–152.

[10] B. Supriyanto. 2014. Penerapan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Vi B Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Keliling dan Luas Lingkaran di SDN Tanggul Wetan 02 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran, 3(2), hal. 165–174.

[11] Wiryanto. 2020. PROSES PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR DI TENGAH PANDEMI COVID-19, 6(2) 1–12.

[12] S. Emi. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dengan Menggunakan Media dan Bahan Kubus Styrofoam Satuan Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri Kawengen 02 Kecamatan Ungaran Timur. JPI (Jurnal Pendidik. Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6 24-28.

[13] N. Nuriyah. 2014. Evaluasi pembelajaran: Sebuah Kajian Teori. Junal Edueksos, 3(1) 73–86.

[14] Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.

[15] T. Ibrahim, Representasi Kesadaran Kritis Mahasiswa UPI Pada Fenomena Pengalaman Belajar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia, 2017.

[16] D. Auliya Vilda Ghasya, A. Salimi, dan R. Pranata. 2021. Analisis Keterlaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Tinggi Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Numeracy, 8(1) 41–57.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.