Analisis Keterampilan Bercerita Berbantuan Kartu Bergambar Peserta Didik Kelas III SDN Mangkubumen Kidul No. 16 Surakarta

Yogi Bagus Dwi Cahyono, Riyadi Riyadi, Hadiyah Hadiyah

Abstract

Abstract. This research aims to analyse the storytelling skills assisted by picture cards of third grade students of SDN Mangkubumen Kidul No. 16 Surakarta. This research used a qualitative approach with a descriptive method. The participants of this study were 10 students at SDN Mangkubumen Kidul No. 16 Surakarta. Data collection techniques were conducted by interview, observation, and documentation. Data analysis in this research used qualitative data analysis of the Miles and Huberman model which includes data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this research indicate that students have good skills in telling stories from various aspects with a final score percentage of 86%, although there are still many things that need to be improved and improved again so that students have better storytelling skills.

 

Keywords

storytelling skills, picture cards, elementary school

Full Text:

PDF

References

Krisbiyanto, A. (2019). Efektifitas Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Mutu Pendidikan MTsN 2 Mojokerto. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52–69.

Handoko, M. D. (2020). Manajemen Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Kebijakan Pendidikan Nasional. Dewantara, IX(1), 35–52.

Erwin Firdaus, D. (2021). Manajemen Mutu Pendidikan (J. Simarmata (ed.); 1st ed.). Yayasan Kita Menulis

Nurul Hidayah, M. P. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi (M. P. Andri Wicaksana (ed.)). Garudhawaca.

Tarigan, P. D. H. G. (2018). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa (2018th ed.). CV. Angkasa.

Apri Damai, D. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD (Pendekatan dan Teknis) (T. Diman (ed.); 1st ed.). Media Maxima.

Marlina, E., Apriliya, S., & Hamdu, G. (2018). Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Kemampuan Bercerita Siswa SD Menggunakan Buku Pop Up. In All rights reserved (Vol. 5, Issue 1).

Delvia, R., Taufina, T., Rahmi, U., & Zuleni, E. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Bercerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 1022–1030.

Delplancq, V., Costa, A. M., Costa, C. A., Coutinho, E., Oliveira, I., Pereira, J., Garcia, P. L., Gillain, R., Amante, S., Fidalgo, S., & Relvas, S. (2021). Storytelling And Digital Art As A Means To Improve Multilingual Skills. 344–347

Nair, V. (2021). A Systematic Review of Digital Storytelling in Improving Speaking Skills.

Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D (26th ed.). ALFABETA, CV.

rian Andrie Reandry, R. T. P. (2017). Peningkatan Keterampilan Bercerita Menggunakan Model Talking Stick Berbantuan Komik Pada Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Handayani, 7, 39.

Septidear, V. (2021). Pemanfaatan Media Boneka Tangan Untuk Meningkatkan Keterampilan Bercerita. Pedagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–9.

Andriani, W. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan membaca melalui media kartu gambar pada siswa kelas 1 SD Negeri Cikeusal Kidul 01 tahun pelajaran 2020 / 2021. 1(3), 68–74.

Asmonah, S. (2019). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan menggunakan model direct instruction berbantuan media kartu kata bergambar. 8(1), 29–37

Pertiwi, I. N., & Dwi, A. (2019). Pengaruh Model Make A Match Berbantu Media Kartu Bergambar terhadap Kemampuan Membaca dan Menulis. 261–270.

Proborini, E. (2021). Evaluasi Pembelajaran Matematika Secara Daring Pada Siswa Kelas Vi Sd Karangturi. Intelligentes Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 2.

Nanda Widyani Alviolita, M. H. (2019). Media Pop Up dalam Pembelajaran Bercerita. 7, 53.

Wahyuni, W. D., Suhartono, E., & Al Atok, R. (2021). Peningkatan Kemampuan Berbicara di Depan Kelas Melalui Model Pembelajaran Storytelling. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6, 538–544.

Sindi Apriliyanti, Maya Dewi Kurnia, Jaja, J., & Cahyo Hasanudin. (2022). Meningkatkan Kreativitas Siswa SMP dengan Menerapkan Model Pembelajaran Mind Mapping. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(3), 09–15.

Otaya, L. G. (2018). Strategi Modeling Partisipan Dalam Meminimalkan Sikap Pemalu Anak: Studi Single Case Research. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 1–28.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.