Analisis penggunaan aplikasi pembelajaran daring pendukung prestasi belajar siswa sekolah dasar di masa pandemi
Abstract
This research to describe the use of applications that are used when online learning as a supporter of student achievement, learning processes and obstacles experienced. The method used is descriptive qualitative, case study approach. The research subjects were teachers and students of grades IV, V, and VI SD Angkasa Colomadu, collecting data through questionnaires, observations, interviews, and documentation. Validity technique with technique triangulation and source triangulation. The data obtained is then analyzed from three components, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that applications as learning resources and media are implemented in the learning process according to SE No. 15 of 2020, Ausubel's theory of meaningfulness, learning characteristics and principles, this makes evidence of learning achievement in Semester 1 PTS scores of the majority of students above the KKM and non-academic school activities.Applications commonly used are Whatsapp, Youtube, Google Meet and Zoom for communication and explaining material, as well as Google Classroom, Google Form and Quizizz used to work on evaluation questions. Barriers to application use are in the form of signals and quotas. It is concluded that the use of learning applications with the process is appropriate and supports learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
[1]. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 109 Tahun 2013 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh pada Pendidikan Tinggi (Mencabut Permendikbud no. 24 Tahun 2012)
[2]. Sobron, A. ., Bayu, Rani, & Meidawati. 2019. Pengaruh Daring Learning terhadap hasil belajar IPA siswa Sekolah Dasar. FKIP Universitas Veteran Bangun Nusantara
[3]. Akhiruddin., Sujarwo., Atmowardoyo.H., Nurhikmah. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Gowa : CV. Cahaya Bintang Cemerlang
[4]. M. Sodiq, H. Mahfud, and F. P. Adi. 2021. Persepsi Guru dan Peserta Didik TerhadapPenggunaan Aplikasi Berbasis Web ‘Quizizz’ Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5) 1-6
[5]. C. H. Muhammad Nur Arifin 2018 Peningkatan Pemahaman Konsep Bangun Datar Dengan Menggunakan Media Realia Pada Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar Didakt Dwija Indria 6(5) 29–34
[6]. Marmoah, S., Istiyati, S., & Mahfud, H. 2020. Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Karya Ilmiah Berbasis IT Bagi Guru SD. Prosiding SEMADIF, 1
[7]. I S Fauzi & T Budiharto 2021 Pelaksanaan pembelajaran tematik pada pembelajaran jarak jauh di kelas v sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia 7(2) 92-96
[8]. Ri, B. K. D., Lt, G. N. I., & Subroto, J. J. G. 2020. Tantangan pelaksanaan kebijakan belajar dari rumah dalam masa darurat Covid-19. Google Scholar Samsudin, S.(2019). Pentingnya Peran Orangtua Dalam Membentuk Kepribadian Anak. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 50-61.
[9]. Kelana, J. B., Wulandari, M. A., & Wardani, D. S. 2021. Penggunaan aplikasi zoom meeting di masa pandemi covid-19 pada pembelajaran sains. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 18-22
[10]. Baety, D. N., & Munandar, D. R. 2021. Analisis efektifitas pembelajaran daring dalam menghadapi wabah pandemi covid-19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 880-989.
[11]. Marini, R. 2019. Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di SMPN 1 Gunung Sugih Kab. Lampung Tengah (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
[12]. Kompri. 2017. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya . Yogyakarta: Media Akademi,
[13]. Mustafidah, H., & Imani, M. G. A. 2018. Development of Natural Science Learning Media in Primary School Using Flash Applications to Increase Student’s Achievement. In MATEC Web of Conferences 205(3). EDP Sciences
[14]. Purnamasari, S., & Adzima, K. R. 2021. Hubungan Antara Penggunaan Google Classroom Pada Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV-B SDN Kembangan Utara 012 Petang. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 169-176
[15]. Marini, R. 2019. Pengaruh Media Sosial Tik Tok Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Di SMPN 1 Gunung Sugih Kab. Lampung Tengah (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung.
[16]. Sanjaya, Wina. 2012. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
Refbacks
- There are currently no refbacks.