Implementasi nilai Pancasila sila persatuan Indonesia masa pembelajaran daring peserta didik kelas V sekolah dasar

Chorin Luthfa Eka Saputri, Hasan Mahfud, Matsuri Matsuri

Abstract

This research aims to determine the implementation of the Pancasila values of Indonesian Unity in the Online Learning Period of fifth grade elementary school students.This research method uses qualitative research. The primary data from this research are the results of interviews with students who are the subject, the parents of students who are the subject and the fifth grade teacher of SD Negeri 2 Wonogondo. While secondary data is in the form of photo documentation during research and online learning observations. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. Test the validity of the data using triangulation techniques and sources. The data analysis technique used is the Miles and Huberman technique.The results of this study indicate that the implementation of the Pancasila values of the Indonesian Unity precepts at SD Negeri 2 Wonogondo is in the good category, but there are still 33% of students who only meet two of the four descriptors on the togetherness indicator. The indicators of love for the homeland and nation and respect for differences are in the good category, but the indicators of togetherness are in the medium category

Keywords

Pancasila, Persatuan Indonesia, elementary school

Full Text:

PDF

References

[1] L. Hardiyanto and M. Masthuro, “Upaya Meningkatkan Pemahaman Belajar PPKn pada Materi Keberagaman Suku , Ras , Agama dan Antar Golongan melalui Metode Problem Based Learning,” pp. 59–67, 2020.

[2] D. Yunika, Mashudi, and B. B. Utomo, “Analisis Implementasi Nilai-Nilai Sila Persatuan Indonesia Pada Mata Pelajaran Ppkn Siswa Kelas X Ipa Sma Santun Untan Pontianak,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(9), 2019.

[3] H. Hanafi, “Hakekat Nilai Persatuan Dalam Konteks Indonesia (Sebuah Tinjauan Kontekstual Positif Sila Ketiga Pancasila),” J. Ilm. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), pp. 56–63, 2018.

[4] Kaelan, Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: PARADIGMA, 2016.

[5] M. Claudia and D. Anggraeni, “Efektivitas Penggunaan Metode Latihan dan Penugasan dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi pada Mata Pelajaran PKN di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Tambusai, 5(1), pp. 874–883, 2021.

[6] N. H. Rahmayanti, H. Mahfud, and R. Ardiansyah, “Penggunaan google classroom sebagai media pembelajaran daring mata pelajaran PKn di kelas V sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, 9(6), 2021.

[7] I. Siregar and S. Naelofaria, “Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Tingkat Sekolah Dasar (Sd) Di Era Pandemi Covid-19,” J. Pendidik. Sos. Keberagaman, 7(2), pp. 130–135, 2020.

[8] Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, 2. Bandung: Alfabeta, 2019.

[9] J. Sarwanto, H. Mahfud, and R. Ardiansyah, “Implementasi nilai pancasila sila ketuhanan yang maha esa masa pembelajaran daring pada peserta didik sekolah dasar,” JPI (Jurnal Pendidik. Indonesia), 7(1), pp. 22–26, 2021.

[10] T. Prasetyo and Z. MS, “Proses Pembelajaran Daring Guru Menggunakan Aplikasi Whatsapp Selama Pandemik Covid-19,” J. Elem. Edukasia, 4(1), pp. 138–150, 2021.

[11] I. A. Mu’arifah, “Upaya Meningkatkan Keterampilan dan Prestasi Belajar Siswa dengan Metode Make a Match dan Picture and Picture pada Mata Pelajaran IPS Kelas I Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar, 9(2), pp. 1–5, 2021.

[12] A. M. Irfan T. A. & andi muhammad iqbal Asfar, “Teori Behaviorisme ( Theory of Behaviorism ),” Researchgate, no. February, pp. 0–32, 2019.

[13] L. P. S. Antari and L. De Liska, “Implementasi Nilai Nilai Pancasila Dalam Penguatan Karakter Bangsa” Widyadari J. Pendidik., 21(2), pp. 8–29, 2020.

[14] A. P. Asmaroini, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi,” Citizsh. J. Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), p. 440, 2016.

[15] R. Argandini and A. Muhibbin, “Model Sosialisasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Mengenai Nilai-Nilai Persatuan Indonesia Melalui Pemutaran Video Lagu Dengan Penerapan Modifikasi Strategi Everyone Is A Teacher Here Dan Answer Gallery Pada Karang Taruna Dukuh Karang Manis Selatan Desa Mris,” Skripsi thesis, Univ. Muhammadiyah Surakarta, 2019.

[16] R. Rismawati, A. Rahim, and J. Nur, “Penerapan Nilai-nilai Pancasila dalam Mencegah Kenakalan Remaja di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Enrekang,” JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(2), pp. 115–123, 2019.

[17] E. Purwaningsih, “Mengembangkan Sikap Toleransi dan Kebersamaan di Kalangan Siswa,” J. Visi Ilmu Pendidik., 7(2), 2016.

[18] M. U. Anderson Irzal, “Penerapan Nilai Cinta Tanah Air Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, 3(1), pp. 145–162, 2018.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.