Pengembangan media pembelajaran quiz game untuk keterampilan membaca aksara jawa peserta didik kelas v sekolah dasar

Ilham Ariwijaya, Joko Daryanto, Dwi Yuniasih Saputri

Abstract

The purpose of this study was to describing the development of quiz game learning media for Javanese script reading skills in fifth grade students of Mangkubumen Kidul elementary shool, Laweyan District, Surakarta. This research is a called RnD (research and development) and get to the stage of development. The research subjects were in fifth grade students of Mangkubumen Kidul elementary school, totaling 8 students. Sources of data come from students and teachers. Data collection techniques using interviews and document analysis. Validation techniques are carried out by material expert, media expert, and practitioner expert. The results of this product was in the good category with the precentage the material expert of 88,54%, the media expert of 98,75, and the practitioner expert of 85,22%. The process of creating learning media using Construct2 to build the program and Adobe Photoshop CS6 and CorelDRAW X5 to make a graphic design. The final result of this research is a product quiz game learning media for Javanese script reading skills that can be access on the device or smartphone.

Keywords

Media learning; reading skills; elementary school; Javanese script

Full Text:

PDF

References

[1] K. H. Diyana Kusuma Wardani 2016 Peningkatan Keterampilan Sosial Melalui Model Quantum Teaching J. Didakt. Dwija Indria 4(5) 1–6

[2] W. A. Rahayu and S. Y. Riska 2018 Developing english vocabulary learning game Cakrawala Pendidik. 37(1) 85–96

[3] M. I. Budiawan, M. A., Wimarni, R., & Sriyanto 2020 Pemakaian metode preview, questions, read, summarize, tes (pqrst) guna meningkatkan keterampilan membaca pemahaman peserta didik kelas IV sekolah dasar JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidikan 6(4) 163–167

[4] F. H. Ilmaknun 2020 Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ips Di Sekolah Dasar J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar 8(1)

[5] D. Setianingrum 2016 Keefektifan Buku Ayo Maca Aksara Jawa dalam Pembelajaran Membaca Aksara Jawa untuk Siswa Kelas IV SDN 1 Kemurang Kulon Piwulang J. Pendidik. Bhs. Jawa 4 283

[6] E. Widianto 2018 Pemertahanan Bahasa Daerah melalui Pembelajaran dan Kegiatan di Sekolah J. Kredo, 1 (2) 1–13

[7] Y. F. Avianto and T. A. S. Prasida 2018 Pembelajaran Aksara Jawa Untuk Siswa Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Media Board Game Aksara 30(1) 133

[8] I. W. Hidayat 2018 Keterampilan Belajar (Study Skills) Untuk Mahasiswa Jakarta: Kencana

[9] Muhsyanur 2019 Pengembangan Keterampilan Membaca Suatu Keterampilan Berbahasa Reseptif. Wajo: UNIPRIMA PRESS

[10] S. Aida 2018 Meningkatkan Keterampilan Membaca Awal Melalui Metode Struktural Analitik Sintetik Dengan Menggunakan Media Audio Visual J. Ilm. Potensia 3(2) 56–63

[11] M. R. Sumiharsono and H. Hasanah 2017 Media Pembelajaran Jember: CV PUSTAKA ABADI

[12] A. Cahyadi 2019 Pengembangan Media dan Sumber Belajar: Teori dan Prosedur. Serang: Penerbit Laksita Indonesia

[13] N. Jalinus and Ambiyar 2016 Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana

[14] B. N. Rohmah and Sumarsih Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukatif Fun Spreadsheet Quiz Berbasis Adobe Flash CS6 Pada Mata Pelajaran Spreadsheet Kelas X Akuntansi Smk Negeri 4 Klaten Tahun Pelajaran 2016 / 2017 75 1–14

[15] M. F. Adiwisastra 2016 Perancangan Game Kuis Interaktif Sebagai Multimedia Pembelajaran Drill and Practice Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa J. Inform., 2(1) 205–211

[16] Sugiyono 2015, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D) Bandung: Penerbit Alfabeta Bandung

[17] Budiyono 2017 Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan Surakarta: UNS Press

[18] N. S. Sukmadinata 2013 Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

[19] Sugiyono 2019 Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.

[20] U. Lestari 2015 Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Berbasis Proyek Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Cerpen METAFORA 2 153–179

Refbacks

  • There are currently no refbacks.