Upaya meningkatkan hasil belajar PKn pada materi menjaga keutuhan nkri melalui metode bermain peran dengan pendekatan cooperative learning pada siswa kelas v sekolah dasar

Sunarti Sunarti

Abstract

This research is a classroom action research (PTK) with the research subjects being the fifth grade students of SD Negeri 1 Bulurejo Juwiring Klaten in the 2018/2019 academic year. The data collection methods used in this research are test, interview and observation methods. The collected data were analyzed using descriptive analysis. Based on the data analysis, it can be concluded that: 1) Through the role-playing method with the cooperative learning approach, it can increase PKN learning activities to maintain the integrity of the Republic of Indonesia in grade V SD Negeri 1 Bulurejo Juwiring Klaten in the 2018/2019 academic year. This can be seen from the average activity in cycle I which reached 57.09% and increased to 76.4% in cycle II; 2) Through the role-playing method with a cooperative learning approach,  it can improve PKN learning activities to maintain the integrity of the Republic of Indonesia in class V SD Negeri 1 Bulurejo Juwiring Klaten in the 2018/2019 academic year. This can be shown by the increase in: (1) The average value in the pre-research study obtained a class average of 66 with 28.57% completeness in learning, (2) in the first cycle the average grade was 75 with learning completeness 71.4 %, (3) and in the second cycle the class average was 82.53 with 89.28% learning completeness. This shows that the student learning outcomes of Civics achieved the mastery target of> 85% with a KKM value> 70.

Keywords

learning outcomes, role playing, cooperative learning, elementary school,

Full Text:

PDF

References

M Mashadi 2019 Peningkatan Perhatian dan Hasil Belajar PKn Materi Budi Pekerti melalui Metode Pembelajaran Talking Stick (Penelitian Tindakan Kelas Pada Peserta Didik Kelas I Semester 2 SDN Ngiyono Tahun Pelajaran 2015/2016) JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik.5(1) 109–115

C Suhartini 2019 Peningkatan Prestasi Belajar PKn melalui Metode Kooperatif Pada Siswa SD JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik 5(1) 96–101

Rokhimah 2019 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Tentang Nilai- Nilai Juang dalam Proses Perumusan Pancasila sebagai Dasar Negara pada Peserta Didik Kelas VI A SD Negeri Kasreman melalui Metode Tari Bambu di Semester I Tahun Pelajaran 2018/2019 JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik 5(2) 8–13

O Hamalik 1983 Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem (Jakarta: Bumi Aksara)

N K Roestiyah 2008 Strategi Belajar Mengajar (Jakarta: Rineka Cipta)

[ 6] J L Pasaribu Dan B. Simanjuntak 1982 Proses Belajar Mengajar (Bandung: Tarsito)

Kunandar 2008 Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru (Jakarta: Raja Grafindo Persada)

N Purwanto 1990 Psikologi Pendidikan (Solo : Harapan Massa)

H Zaini 2008 Strategi Pembelajaran Aktif (Yogyakarta: Pustaka Insan Madani)

Z Arifin 2012 Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, Prosedur (Bandung: Remaja Rosdakarya)

P Bundu 2006 Penilaian Keterampilan Proses Dan Sikap Ilmiah Dalam Pembelajaran Sain– SD. (Jakarta: Deparetemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan)

S Sagala 2011 Konsep Dan Makna Pembelajaran (Bandung: Alfabeta)

R Tuken 2016 Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing Di Kelas Vi Sdn Iv Kota Parepare Jurnal Publikasi Pendidikan, 6(2) 123-129

M N Murtadlo 2012 Penerapan Metode Role Playing Pada Standar Kompetensi Memahami Kegiatan Pelaku Ekonomi Di Masyarakat Mata Pelajaran IPS Ekonomi Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Smp 4 Kudus Economic Education Analysis Journal 1 (1)

I A Nurhasanah, A Sujana, A Sudin 2016 Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya Jurnal Pena Ilmiah, 1(1) 611-620

Refbacks

  • There are currently no refbacks.