Traditional Game Lato-Lato: Physics Learning Media to Improve Students’ Conceptual Mastery of Collision and Momentum Materials
Abstract
Physics is a science that studies natural phenomena, but students' interest in this subject is often low because it is considered abstract and difficult. The traditional approach to physics learning, which often focuses on theory, is less appealing to many students. One effective way to increase students' understanding and interest is through experimentation and the use of adequate teaching aids. In this context, the traditional game of Lato-Lato shows great potential as an innovative learning medium. This research aims to find out the concept of physics through the lato-lato game. This article reviews Lato-Lato's role in teaching physics concepts, especially in collision and momentum matter. This study uses a literature review method to evaluate the existing literature related to the use of Lato-Lato in physics education. The review process involves identifying, selecting, and critically evaluating literature from various academic databases. The results of the study indicate that Lato-Lato can be an effective learning tool by integrating physics theory with real practice in an interactive and fun way. This game not only helps students understand difficult physics concepts through hands-on experience, but also increases their motivation and interest in learning physics. The integration of Lato-Lato in physics learning can enrich teaching methods by providing a more contextual and practical approach.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhsan, H., Putra, G. S., & Ariska, M. (2023). Newtonian Yoyo (Lato-Lato) Phenomenon in Indonesia: An Innovative Resource for IGCSE Physics Teaching and Learning?. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Fisika, 9(1), 119-126.
Djamas, D., Kamus, Z., & Murtiani. (2021). Analisis Situasi Aktivitas Pembelajaran Fisika Kelas X Sman Kota Padang Dalam Rangka Pengembangan Keterampilan dan Karakter Berpikir Kritis Siswa. E-Journal Universitas Negeri Padang, 1(1), 24.
Fitrianingrum, A. M., & Kamaruddin. (2023). Analisis Konsep Momentum dan Tumbukan pada Permainan Lato-Lato. Jurnal Fisika dan Terapannya, 4(1), 1-4.
Kartini, D., et al. (2020). Penerapan Pembelajaran Berbasis Permainan Tradisional Lato-Lato untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 6(1), 42-50.
Saputri, S.W., Verawati, N.N.S.R., & Gunanda, W. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Guided Inquiry untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 7(3b), 1684-1691.
Setiawan, A., et al. (2018). Penggunaan Permainan Tradisional Gasing Sebagai Media Pembelajaran Fisika Materi Momentum. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(2), 67-76.
Siregar, M.A., Abdillah, T., Hermansyah, S., & Satria, H. (2023). Perhitungan Gerakan Bandul Pada Permainan Lato - Lato Menggunakan Metode Sistem Keadaan Setimbang. JUPE 2, 1(2), 280-287.
Tiyas, W.P.K., Anisa, Z., & Novianto, H. (2023). Pemanfaatan Lato-Lato untuk Menentukan Besaran Percepatan Gravitasi Lokal Menggunakan Teori Getaran Harmonik. Jurnal Kimia dan Ilmu Lingkungan, 1(1), 17-23.
Verawati, N. N. S. P., Kosim, K., Gunawan, G., & Arizona, K. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis LKM Ceria untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikit Kritis dan Kreatif Mahasiswa Calon Guru Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika “Lensa”, 5(1), 18-22.
Yuda, I. G. N. H., Suma, K., Candiasa, I. M., & Kom, M. I. (2014) Pengembangan e-learning fisika dalam bentuk website berorientasi sains teknologi masyarakat untuk meningkatkan penguasaan konsep dan kreativitas siswa kelas XI IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(2).
Yuliani, E., et al. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Momentum. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(1), 23-32.
Yulianto, A., et al. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Permainan Tradisional Gobak Sodor untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan, 6(2), 98-106.
Refbacks
- There are currently no refbacks.