ANALISIS KELAYAKAN BUKU AJAR KELAS 5 SD/MI TEMA 7 PERISTIWA DALAM KEHIDUPAN

Ramadhan Putra Pratama, Rokhmaniyah Rokhmaniyah, Ratna Hidayah

Abstract

Abstract: The study aimed to analyze the feasibility of textbook for fifth grade of elementary school in theme ‘Events in Life’. The research was qualitative with an analytical-descriptive approach. Data collection techniques were documentation and interviews. The results showed that: (1) on the feasibility of content, textbook for fifth grade of elementary school in theme ‘Events in Life’ met 100% on the indicator of material completeness, the material components, the choice of discourse, text, images, and illustrations, met 97.53% on the indicator of conformity of concepts and material descriptions on scientific systematics, and met 95.06% on the indicator of example selection; (2) on the feasibility of acceptability and readability, textbook for fifth grade of elementary school in theme ‘Events in Life’ met 100% on the indicator of language suitability, the layout designs, supporting elements, and letters. It concludes that textbook for fifth grade of elementary school in theme ‘Events in Life’ is appropriate to be used in teaching and learning activities.

Keywords: feasibility analysis, textbooks, feasibility of content, feasibility of acceptability, feasibility of readability

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah menganalisis kelayakan buku ajar kelas V tema 7 “Peristiwa dalam Kehidupan”. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode analisis-deskriptif. Subjek penelitian ini adalah guru kelas V dan Siswa Kelas V pada SD Negeri 1 Purwantoro, SD Negeri 2 Bangsri, MI Al Barokah di Kecamatan Purwantoro. Hasil dari penelitian yang dilakukan, diketahui bahwa: (1) Pada aspek kelayakan isi pada buku ajar kelas V tema 7 “Peristiwa dalam Kehidupan” memiliki persentase sebesar 100% pada indikator kelengkapan materi, 100% pada indikator kedalaman materi, 100% pada indikator keakuratan pemilihan wacana, teks, gambar, dan ilustrasi, 97,53% pada indikator kesesuaian konsep dan uraian materi dengan sistematika keilmuan, 95,06% pada indikator pemilihan contoh; (2) Pada aspek kelayakan bahasa serta keterbacaan buku pada buku ajar kelas V tema 7 “Peristiwa dalam Kehidupan” memiliki persentase sebesar 100% pada indikator kesesuaian bahasa, 100% pada kesesuaian unsur tata letak konten buku, 100% pada kesesuaian unsur pendukung, dan 100% pada indikator kesesuaian huruf yang digunakan. Implikasi dari penelitian ini adalah buku ajar kelas V tema 7 “Peristiwa dalam Kehidupan” layak untuk dipergunakan dalam kegiatan belajar mengajar.

Keyword: Analisis Kelayakan, Buku Ajar, Kelayakan isi, Kelayakan Bahasa serta Keterbacaan Buku.

Keywords

feasibility analysis; textbooks; feasibility of content, feasibility of acceptability; feasibility of readability

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.