CORRELATION BETWEEN INTEREST IN LEARNING AND MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES TO FOURTH GRADE STUDENTS OF PUBLIC ELEMENTARY SCHOOLS IN PREMBUN SUB-DISTRICT IN ACADEMIC YEAR OF 2020/2021
Abstract
The study aimed to determine the correlation between interest in learning and mathematics learning outcomes to fourth grade students of public elementary schools in Prembun Sub-district and to measure the contribution of interest in learning on mathematics learning outcomes to fourth grade students of public elementary schools in Prembun Sub-district in academic year of 2020/2021. The research was correlational quantitative method. Sampling method was with cluster random sampling technique with the help of SPSS application. The samples were 226 fourth grade students in eleven elementary schools throughout the Prembun Sub-district. Data collection techniques used questionnaires and tests. Data Analysis used simple correlation test and adjusted R square with a significance level of 5%. The correlation test was sig = 0.000 (sig <0.05) and the result of correlation coefficient between interest in learning and mathematics learning outcomes was 0.486. It concludes that there is positive and significant correlation between interest in learning and mathematics learning outcomes to fourth grade students of public elementary schools in Prembun Sub-district in academic year of 2020/2021. Interest in learning contributes 23.69% on mathematics learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alaydrus, A.M., & Sarwono. (2018). Analisis Faktor Keterlambatan Dimulainya Pelaksanaan Proyek Kontruksi pada Model Kontrak Rancang Bangun. Jurnal Konstruksia, 10 (1), 95-116.
Alwina, A., Syahrilfuddin, & Fendrik, M. (2016). Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Gugus 4 Kecamatan Limapuluh Kota Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa, 3 (2): 1-12.
Anggriyani, K. (2020). Hubungan Minat dan Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar Muatan IPS Siswa Kelas IV SDN Gugus Ahmad Yani Kabupaten Pekalongan. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Charli, L., Ariani, T., & Asmara, L. (2019). Hubungan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. SPEJ (Science and Physics Education Journal), 2 (2): 52-60.
Endriani, A. (2016). Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Motivasi Belajar pada Siswa Kelas VIII SMPN 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Realita, 1 (2).
Flowerday, T & Shell, D. (2015). Disentangling the effects of interest and choice on learning, engagement, and attitude. Journal Learning and Individual Differences, 40 (2015): 134 –140
Haryati, N. (2015). Hubungan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Se-Gugus Wonokerto Turi Sleman Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(13).
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, 4 (1): 30-41.
Nisa, K. (2017). Peningkatan Partisipasi Aktif dan Hasil Belajar Menggunakan Model Cooperative Learning Time Token pada Materi Ikatan Kimia Siswa Kelas X.1 SMA Negeri 8 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal PTK dan Pendidikan, 3 (2): 19-26.
Nisa’, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Interaksi Sosial terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV di Madrasah Ibtidiyah se-Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Tesis. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Nugroho, A. S. (2020, 4 Mei). Strategi Belajar Kemendikbud di Masa Pandemi Covid-19. REPUBLIKA. Diperoleh 1 Maret 2021, dari https://www.republika.co.id/berita/q9oz63380/strategi-belajar-kemendikbud-di-masa-pandemi-covid-19
Priyatno, D. (2012). Belajar Cepat Olah Data Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.
Rofiiqoh, H., Saptuti, T., dan Hidayah, R. (2020). Hubungan Minat Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Se-Kecamatan Kutoarjo Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8 (3): 480-484.
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2 (1): 58-67.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suciyati & Mariamah. (2018). Hubungan antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SD Negeri 04 Sila. Jurnal Pendidikan MIPA, 8 (2): 142-149.
Sughiarti, S. (2016). Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Gugus Wijaya Kusuma Ngaliyan semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Yamin, M. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Batukliang Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 2 (3).
Refbacks
- There are currently no refbacks.