Perbandingan Efektivitas Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Quizizz dan Google Form pada Materi Pemetaan, Penginderaan Jauh dan SIG Kelas XII IPS di SMAN Mojogedang Tahun Ajaran 2021/2022

Dilla Ridilla Falestina Hartadi

Abstract

The aims of this study was: (1) Knowing the differences in geography learning outcomes between the use of Quizizz and Google Form for class XII Social Studies at SMAN Mojogedang for the academic year 2021/2022.

This research raises material about Mapping, Remote Sensing, and GIS. This type of research is a quasi-experimental research with Posttest Only Design. The population in this study were 5 classes with 166 students. Sampling was done by cluster random sampling, the sample in this study amounted to 67 students consisting of 33 students for the experimental class and 34 students for the control class. The instrument used is a posttest learning outcome test which consists of 25 questions.

The results of data analysis showed that the average score of the experimental class students' learning outcomes was 84 and the control class students' average scores were 80.23. The results of hypothesis testing using t test, where the calculation results obtained t count >  t table that is 2.013 > 1.668. From the results of the analysis, it was found that there were differences in geography learning outcomes between students who used Quizizz as a learning evaluation tool and students who used Google Form.

Keywords: Quizizz, Google Form, learning outcomes

Full Text:

PDF

References

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square pada Materi Kedaulatan Rakyat dan Sistem Pemerintahan di Indonesia Kelas VIIIC SMP Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980 – 993. 2. Akhmad, G.P.A. & Masriyah, M.P. (2017). Efektivitas Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Model-Eliciting Activities (MEAS) pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel di Kelas VII A SMP Negeri 1 Lamongan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 97-102. 3. Amaliyah, S. & Lismawati (2019). Pengaruh Implementasi Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 32 Jakarta. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Penguatan Riset dan Luarannya sebagai Budaya Akademik di Perguruan Tinggi memasuki Era 5.0. DOI, https,//doi.org/10.22236/semnas/11842-849235 4. Andyansyah, I. (2018). Pengembangan Instrumen Evaluasi Afektif Berbasis Google Form untuk Mengukur Kedisiplinan Peserta didik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII SMP Nahdlatul Ulama Pakis. (Skripsi. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang). 5. Arifin, Z. (2013). Evaluasi Pembelajaran, Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya 6. Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta 7. Arikunto, S. (2015). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta 8. Asrul, Ananda, R. & Rosnita. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Medan: Citapustaka Media 9. Batubara, H.H. & Ariani, D.N. (2016). Workshop Penggunaan Google Form sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran pada Dosen-Dosen Fakultas Studi Islam. Jurnal Al-Ikhlas, 2(1), ISSN 2461-0992. 10. Citra, C.A. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Peserta didik Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran), Volume 8, Nomor 2. 11. Daniel, D. (2018). Efektivitas Pembelajaran. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699. 12. Eddy, Usman, A., & Dafitri, H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Alternatif Alat Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal TUNAS, Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 55-61. 13. Farida, I. (2017). Evaluasi Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum Nasional. Bandung, PT Remaja Rosdakarya 14. Fauzet, F.D. (2016). Taksonomi Bloom – Revisi, Ranah Kognitif serta Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II, ISSN 2540-9417. 15. Fauzi, M.R. (2014). Penggunaan Google Form Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. (Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung). 16. Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang. 17. Helmawati. (2016). Pendidikan Keluarga. Bandung: PT Remaja Rosdakarya 18. Kustandi, C. & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Alat Pembelajaran, Konsep dan Aplikasi Pengembangan Alat Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana 19. Lalima & Dangwal, K.L. (2017). Blended Learning, An Innovative Approach. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 129-136. 20. Mulyati, S. & Evendi, H. (2019). Buku Model Blended Learning. Pekanbaru, Unilak Press 21. Nasution, N., Jalinus, N., & Syahril. (2020). Penggunaan Google Form dalam Meningkatkan Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Daring Peserta didik pada Masa Covid 19 di SD IT Baitul Muslim Way Jepara. Jurnal As-Salam I, 9(2), 123-144. 22. Ngafifah, S. (2020). Penggunaan Google Form dalam Meningkatkan Efektivitas Evaluasi Pembelajaran Daring Peserta didik pada Masa Covid 19 di SD IT Baitul Muslim Way Jepara. Jurnal As-Salam I, 9(2), 123-144. 23. Nuramanah, S.A., Iwan, C.D., & Selamet, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Efektivitas Pembelajaran PAI. Bestari Jurnal Studi Pendidikan Islam, 17, 117-132. 24. Nurdyansyah. (2019). Alat Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: UMSIDA Press 25. Purwati, D. & Nugroho, A.N.P. (2018). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Google Form di SMA N 1 Prambanan. Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta, Volume 4 No 1. 26. Putri, H., Maula, L.H., & Uswatun, D.A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemi Covid 19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861-870. 27. Ratnasarianti, E. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Peserta didik Kelas VI SD Negeri Bawakaraeng 2 Kota Makassar. (Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar). 28. Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1). 29. Salsabila, U.H., Habiba, I.S., Amanah, I.L., Istiqomah, N.A., & Difany, S. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Alat Pembelajaran di Tengah Pandemi pada Peserta didik SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163-172. 30. Samsu. (2017). Metode Penelitian, Teori dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, serta Research & Development. Jambi: PUSAKA 31. Shivam, R. & Singh, S. (2015). Implementation of Blended Learning in Classroom, A review paper. Jurnal International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 5, Issue 1 32. Siagian, P.S. (2016). Manajemen Sumber Daya. Jakarta: Bumi Aksara 33. Sianipar, A.Z. (2019). Penggunaan Google Form sebagai Alat Evaluasi Kepuasan Pelayanan Mahapeserta didik. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(1), 16-22, ISSN 2598-8719. 34. Sukoyati, M. & Fajriati, A.S. (2021). Evaluasi Pembelajaran sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Bogor: Universitas Djuanda

Refbacks

  • There are currently no refbacks.