Mendorong Terciptanya Masyarakat Inklusif dengan Pelatihan Bahasa Isyarat Tingkat Dasar di Kampung Jonasan, Pucangsawit, Surakarta

Cucuk Wawan Budiyanto, Syah Bilal Ahtafiand, Dian Pertiwi Agustin, Gangga Santika Alvidya Putri Refindra, Katryn Monica Zalimov, Muna Yazidatul Falihah, Dita Rofika Cahyani, Gabriela Kusuma Wardani, Bella Windira Sari, Dwi Novi Aldiyanto, Aliyatus Sholihah

Abstract


People with special needs are often marginalized from society. Barriers to communication make it difficult for people to understand and hinder their participation in their activities. Similar problems were found in KKN activities in Jonasan, Pucangsawit Village. Residents who have special needs, namely deaf disabilities, are considered unable to speak. Observations on conditions in the field indicate the ability to communicate by capturing lip movements, so one of the UNS Group 34 KKN work programs in 2023 conducts basic sign language training for the community. This activity aims to equip the community with understanding and sign language skills at the basic level to become a bridge of communication between Jonasan Village residents and Deaf friends who also live in Jonasan Village. In addition, it is also intended to mitigate the communication gap between residents and people with disabilities, deafness, and similar cases in the community.

Full Text:

PDF
rticle

References


Asriandhini, B., & Rahmawati, C. H. (2021). Bahasa isyarat Indonesia sebagai konstruksi identitas dan citra sosial tuli di Purwokerto. JRK (Jurnal Riset Komunikasi), 12(1). https://doi.org/10.31506/jrk.v12i1.10059

Borman, R. I., Priyopradono, B., & Syah, A. R. (2018). Klasifikasi objek kode tangan pada pengenalan isyarat alphabet Bahasa Isyarat Indonesia (BISINDO). Seminar Nasional Informatika dan Aplikasinya (SNIA), 1–4. https://doi.org/10.31227/osf.io/c7v2z

Bramantyo, B. D., & Fitriani, D. R. (2019). Proses pembentukan self esteem dan self identity pada teman tuli di organisasi Gerkatin Depok. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2). https://doi.org/10.32509/wacana.v18i2.914

Khairun Nisa, M., Mambela, S., & Badiah, L. I. (2018). Karakteristik dan kebutuhan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 33–40. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1632

Khusus, A. B., & Rungu, T. (2023). Penerapan bahasa isyarat dalam pembelajaran bagi anak berkebutuhan khusus tuna rungu. Jurnal Pendidikan Vokasi dan Seni (JPVS), 2(1), 29–43. https://doi.org/10.52060/jpvs.v2i1.1749

Kissya, V. (2022). Penggunaan bahasa isyarat dalam komunikasi antara penyandang tuna rungu, guru, serta keluarga di Sekolah Luar Biasa Pelitah Kasih Rumah Tiga Ambon. Hipotesa, 16(1), 20–28.

Masithah, S. A., Lestari, D. A., & Nursal, S. (2023). Meningkatkan pemahaman tentang anak berkebutuhan khusus kepada masyarakat melalui sosialisasi dan pelatihan bahasa isyarat agar mewujudkan pendidikan yang inklusif. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia (JAMSI), 3(4), 1241–1250. https://doi.org/10.54082/jamsi.820

Maulida, D. K. (2017). Bahasa isyarat Indonesia di komunitas Gerakan untuk Kesejahteraan Tunarungu Indonesia [Skripsi sarjana, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah]. Repository UIN Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/48732/1/DIYAH%20KARDINI%20MAULIDA%20-%20FDK.pdf

Mursita, R. A. (2015). Respon tunarungu terhadap penggunaan sistem Bahasa Isyarat Indonesa (SIBI) dan Bahasa Isyarat Indonesia (BISINDO) dalam komunikasi. Inklusi, 2(2), 221–236. https://doi.org/10.14421/ijds.2202

Nugraheni, A. S., Husain, A. P., & Unayah, H. (2023). Optimalisasi penggunaan bahasa isyarat dengan SIBI dan BISINDO pada mahasiswa difabel tunarungu di Prodi PGMI UIN Sunan Kalijaga. Jurnal Holistika, 5(1), 28–33. https://doi.org/10.24853/holistika.5.1.28-33

Perdana, P. R., Meiliawati, F., Rukmayadi, Y., Syafaat, S., & Ardianto, T. (2022). Efektivitas pelatihan bahasa isyarat dasar bagi calon guru inklusi di wilayah Provinsi Banten. Journal of Disability Studies and Research (JDSR), 1(1), 14–27.

Yatmiko. (2015). Implementasi pendidikan karakter anak berkebutuhan khusus. Journal of Primary Education, 4(2), 77–84.




DOI: https://doi.org/10.20961/dedikasi.v7i2.84860

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



DEDIKASI: Community Service Reports 
Online ISSN: 2715-5706
Website: https://jurnal.uns.ac.id/dedikasi
Email: salimi@staff.uns.ac.id
Published by: Universitas Sebelas Maret
Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126- Phone 0271-642595