Penguatan Kompetensi Literasi dan Numerasi Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Pandeglang dan Kota Serang Banten
Abstract
This paper aims to describe the implementation of strengthening literacy and
numeracy competencies in the city of Serang and Pandeglang district. The
subjects of dedication, namely SDN Banjarwangi and SDN Purut were chosen
as partners because they have the potential for the majority of teachers to
have high motivation and awareness to develop their potential and
professionalism. The method of implementing community service is carried
out through four stages, including 1) Preparation, which is carried out to
prepare for the implementation of community service. 2) Implementation, this
stage is carried out through training/workshop activities for teachers in
selected elementary schools. 3) Assistance, this stage is carried out by forming
a group team and assisting the service participants. and 4) Reporting, this stage
is carried out by the team by compiling a report on the implementation of the
service. The results of this community service activity include
training/workshop activities and mentoring that can provide knowledge and
experience in improving literacy and numeracy professional competence as
well as skills in developing literacy and numeracy-based learning tools suitable
for learning for elementary school students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfariji, A. P., Sudiana, R., & Khaerunnisa, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Knisley Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis ditinjau dari Literasi Numerasi pada Siswa SMP. Wilangan: Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 3(3), 243-256.
Anggraini, Y. (2022). Program Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 9205-9212.
Arista, E. N., Istiningsih, S., & Safruddin. (2022) Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Berbasis Literasi dan Numerasi di Sekolah Inklusi SDN 1 Sangkawana. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 7(4b), 2455.
Astuti, R. A. W., Suseno, B. A., Utami, P. P., & Kegiye, A. (2023). Literasi Numerasi Anak Usia Dini dalam Pembelajaran Ragam Hias Papua Menggunakan Limbah Anorganik dan Teknik Khombow. DESKOVI: Art and Design Journal, 6(1), 75-86.
Budiharto, B., Triyono, T., & Suparman, S. (2018). Literasi sekolah sebagai upaya penciptaan masyarakat pebelajar yang berdampak pada peningkatan kualitas pendidikan. SEUNEUBOK LADA: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 5(2), 153-166.
Ekowati, D. W., & Suwandayani, B. I. (2018). Literasi numerasi untuk sekolah dasar (Vol. 1). UMMPress.
Ekowati, D. W., (2019) Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE: Elementary School Education Journal. 3 (1). 94.
Fadilla, D. D., Yasmin, E. A., Inar, I., Amaniah, I. N., Nursaadah, S., & Nugraha, R. G. (2022). Peran Guru SD Dalam Membangun Etika Peserta Didik Di Sekolah Dasar Berdasarkan Pancasila. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2043-2054.
Fahrianur, et al. (2023) Implementasi Literasi di Sekolah Dasar. JSR: Journal of Student Research. 1 (1). 104-105.
Faradiba, S. S., Rahmawati, B., Nabilla, I. A., Pradana, R. A. A., Robba, R. B., Febriantika, S. D., & Wulandari, T. (2021). Peningkatan kualitas pembelajaran di sekolah dasar melalui pendampingan berbasis literasi. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(6), 3547-3556.
Feriyanto, F. (2022). Strategi Penguatan Literasi Numerasi Matematika Bagi Peserta Didik Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 86-94.
Hadi, S., & Zaidah, A. (2022) Peningkatan Kompetensi Profesionalisme Guru SD dalam Pengembangan Desain Skenario Pembelajaran Berbasis Literasi dan Numerasi. Tut Wuri Handayani: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan. 1 (2): 84-85.
Hafizha, R. (2021). Pentingnya Integritas Akademik. Journal of Education and Counseling (JECO), 1(2), 115-124.
Hulu, Y. (2021). Peran Guru Dalam Pengembangan Karakter Pada Siswa Kelas III SD Negeri 071154 Anaoma Kecamatan Alasa. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 18-23.
Ibda, H., & Rahmadi, E. (2018). Penguatan literasi baru pada guru madrasah ibtidaiyah dalam menjawab tantangan era revolusi industri 4.0. JRTIE: Journal of Research and Thought of Islamic Education, 1(1), 1-21.
Indonesia. (2022). PERATURAN DIREKTUR JENDERAL GURU DAN TENAGA KEPENDIDIKAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN, KEBUDAYAAN, RISET, DAN TEKNOLOGI. No. 0340/B/HK.01.03/2022 tentang KERANGKA KOMPETENSI LITERASI DAN NUMERASI BAGI GURU PADA SEKOLAH DASAR. DIREKTORAT JENDERAL GURU DANTENAGA KEPENDIDIKAN. Jakarta.
Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Sumatera Utara. (2020). Panduan Penyusunan Proposal Pengabdian Kepada Masyarakat Tahun Anggaran 2020 Edisi 4. Sumatera Utara.
Lubis, H. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Profesional. Best Journal (Biology Education, Sains and Technology), 1(2), 16-19.
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi numerasi siswa dalam pemecahan masalah tidak terstruktur. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69-88.
Meliyanti, & Aryanto, S. (2022) Upaya Pemerintah dalam Mendorong Kompetensi Literasi Guru Melalui Program Beasiswa Microcreditential di Teachers College Columbia University. Jurnal Pendidikan Tambusai. 6 (3). 13842.
Mulyasa, H. E. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Naibaho, T. (2022). Penguatan Literasi Dan Numerasi untuk Mendukung Profil Pelajar Pancasila sebagai Inovasi Pembelajaran Matematika. Sepren, 111-117.
Nurhayati, N., Asrin, A., & Dewi, N. K. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas Tinggi dalam Penyelesaian Soal Pada Materi Geometri di SDN 1 Teniga. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 723-731.
Oktafiani, N., Witono, A. H., & Ermiana, I. (2022). Kesiapan Guru dalam Melaksanakan Kegiatan Literasi dan Numerasi di SDN 1 Selebung. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2608-2615.
Oktriani & Evri, E. (2020) Peran Literasi dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi dan Kesehatan. 1 (1). 1.
Patriana, W. D., Wulandari, D. W., & Sutama (2019) Pengelolaan Pembelajaran Berorientasi Literasi Numerasi di Sekolah Dasar dalam Kegiatan Kurikuler dan Ekstrakurikuler. JP2SD. 9 (2). 118.
Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan pendidikan karakter bagi siswa sekolah dasar melalui kearifan lokal. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 201-214.
Rohim, D. C. Rahmawati, Septiana. Ganestri, I. D. (2021). Konsep asesmen kompetensi minimum untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62.
Wati, I., & Kamila, I. (2019). Pentingnya guru professional dalam mendidik siswa milenial untuk menghadapi revolusi 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Zainudin, M., Fatah, D. A., Barik, Z. A., Harimurti, M. B., & Asmaka, A. R. (2022). Program “Pokjar Relina Berbasis Dunia Imajinasi” untuk Recovery Literasi dan Numerasi Anak pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Perbatasan (Desa Pacing Kecamatan Sukosewu Kabupaten Bojonegoro). JABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(2), 1-18.
DOI: https://doi.org/10.20961/dedikasi.v6i1.78975
Refbacks
- There are currently no refbacks.
|