Penguatan Pembelajaran Online untuk Siswa TK Melalui Aplikasi Android “Quiver-3D Coloring Augmented Reality”

Syifaul Fuada, Dian Permata Sari, Vina Fujiyanti, Fifi Triyulia

Abstract


The implementation of distance learning during the study from home is not optimal especially in the use of learning media to support activities, causing student interest in learning to decline. This condition is experienced by one of the Kindergartens in Bekasi Regency, i.e., Taman Kanak-kanak Islam Terpadu (TKIT) Az-Zachra. In response to this, innovative learning media is needed to foster children’s learning motivation. Therefore, we carry out a program to strengthen online learning using the android-based application as a learning tool for TKIT Az-Zachra’s students, i.e., Quiver-3D Coloring, which is an Augmented Reality-based learning media. This online learning strengthening activity aims to utilize AR-based learning media on children’s learning motivation. The method used in implementing this program is the provision of instructional videos using the Quiver-3D Coloring application through the WhatsApp Group medium. The program target was 36 students and held on one day only (December 3, 2020). The activity results showed that the utilization of Quiver-3D Coloring application could increase student motivation and made learning more interactive.


Full Text:

PDF
rticle

References


Alfares, Y. J., & Murwonugroho, W. (2021). Penerapan Teknologi Augmented Reality untuk Media Pembelajaran Interaktif pada Anak. Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah Lembaga Penelitian Universitas Trisakti, 6(2), 202–212. https://doi.org/10.25105/pdk.v6i2.9526

Anggraini, A. W., & Dwiyanti, S. (2017). Penerapan Video Tutorial Make Up Pada Pelatihan Make Up Foto Casual di CV. Indo Creative Entertainment. Jurnal Tata Rias, 6(1), 99–107.

Anita, Y. F. (2014). Hubungan Antara Cara Menggosok Gigi Terhadap Tingkat Kesehatan Gigi Dan Mulut Pada Anak Usia 6-8 Tahun Di Sekolah Dasar Kelurahan Dinoyo Kota Malang [Skripsi, Fakultas Kedokteran, Ilmu Keperawatan, Universitas Brawijaya]. http://repository.ub.ac.id/124809/

Asmariani, A. (2016). Konsep Media Pembelajaran PAUD. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1), 26–42. https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.108

Atmajaya, D. (2017). Implementasi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Interaktif. ILKOM Jurnal Ilmiah, 9(2), 227–232. https://doi.org/10.33096/ilkom.v9i2.143.227-232

Azizah, N., Putri, S. U., & Adjie, N. (2020). STEAM Berbantuan Augmented Reality untuk Mengembangkan Kemampuan Bahasa pada Anak Usia 5-6 Tahun. Research in Early Childhood Education and Parenting, 1(1), 32–42.

Dariyatun, D. (2021). Menjaga Mutu Pendidikan PAUD pada Masa Pandemi Covid-19 dengan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 58–64. https://doi.org/10.20961/jpd.v9i1.49921

Fazriah, S. L., Hafshah, T. A., & Maranatha, J. R. (2021). Penggunaan Media Film Animasi Bisu Untuk Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini TK Kemala Bhayangkari 10 Purwakarta. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education (IJOCSEE), 1(1), 22–27.

Fitri, M. (2020). Pengaruh Emergency Remote Learning Untuk Melihat Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Child Education Journal, 2(2), 68–82. https://doi.org/10.33086/cej.v2i2.1591

Fuada, S., & Marhamah. (2021). Read Aloud Video Sebagai Media Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di TK Aisyiyah Sidoharjo—Wonogiri. International Journal of Community Service Learning, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v5i2.33577

Hartanti, R. D., & Hidayat, W. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Honda Mobilio Pada Honda Semarang Center. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 6(1), 271–280.

Holis, A. (2017). Belajar Melalui Bermain untuk Pengembangan Kreativitas dan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan UNIGA, 10(1), 23–37. https://doi.org/10.52434/jp.v10i1.84

Kurnia, I. (2020). Pengaruh Kegiatan Mewarnai Gambar terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok B di Pendidikan Anak Usia Dini Bukit Selanjut Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(1), 67–79. https://doi.org/10.24014/kjiece.v2i1.8986

Kurnia, S., & Fuada, S. (2021). Program Penguatan Pembelajaran Online di Paud RA Daarul Amiin Purwakarta pada Masa Pandemi Covid-19. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1), 165–178. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v5i1.1736

Kustijono, R., & Hakim, S. R. (2014). Pengaruh Intensitas Cahaya dan Jarak pada Sistem Augmented Reality Objek Animasi. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 4(2), 8–14. https://doi.org/10.26740/jpfa.v4n2.p8-14

Latipah, L., & Fuada, S. (2021). Pelatihan Kinemaster bagi Guru TK Sekarwangi Cirebon untuk Meningkatkan Literasi dalam Pembuatan Video Pembelajaran Daring. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1), 101–112. https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v5i1.1696

Lusiana, T. S., Briliany, N., Purdhani, L. T., Suryani, C., Nuraeni, S., Alfiyah, & Marantha, J. R. (2021). Edukasi Guru Dalam Pembuatan Infografis Media Pembelajaran Anak Usia 4-6 Tahun Menggunakan Aplikasi Canva Di TK Tunas Harapan. Indonesian Journal of Community Services in Engineering & Education, 1(1), 8–14.

Meistha, Y., Nugroho, A., Santosa, H. P., & Gono, J. N. (2014). Fenomena Gitaran Sore Sore Di PRO TV Dalam Mendidik Masyarakat. Interaksi Online, 2(4), Article 4. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/interaksi-online/article/view/6612

Mustaqim, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1), 36–48. https://doi.org/10.21831/jee.v1i1.13267

Nadiah, H., & Fuada, S. (2021). Strengthening Online Learning and Covid-19 Prevention Education in PAUD. JCES (Journal of Character Education Society), 4(3), 767–781. https://doi.org/10.31764/jces.v4i3.5674

Nuraeni, S. (2021). Analisis Kelekatan Antara Ibu yang Bekerja Dengan Anak Usia Dini (Penelitian Studi Deskriptif Kualitatif pada Ibu yang Bekerja di Salah Satu Taman Kanak-kanak di Purwakarta) [Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia]. http://repository.upi.edu

Pandusaputri, N. A. (2015). Penerapan Asas Kebebasan Penerbangan Menurut Konvensi Chacago Tahun 1944 Sehubungan dengan Kedaulatan Negara di Wilayah Udara Terkait Asean Open Sky 2015 (Ruang Referensi Tenggilis / Lt 5B-RE) [Undergraduate thesis, Department of Law, Faculty of Law, University of Surabaya]. http://digilib.ubaya.ac.id/pustaka.php/239327

Pratiwi, W. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 106–117.

Puspasari, N., & Fuada, S. (2021). Audio Video-Based Learning Media on Plant Themes Flashcard for PAUD Nurul Huda’s Students During Covid-19 Pandemic. JCES (Journal of Character Education Society), 4(3), 756–766. https://doi.org/10.31764/jces.v4i3.5673

Sani, A. (2017). Kelompok Penyakit Tanaman Apel Menggunakan Metode K-Meanss Berbasis Web [Skripsi, Teknik Informatika, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Brawijaya]. http://repository.ub.ac.id/3094/

Saurina, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini Menggunakan Augmented Reality. Jurnal IPTEK, 20(1), 95–108. https://doi.org/10.31284/j.iptek.2016.v20i1.27

Sepriani, D. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Menginstalasi Perangkat Jaringan Lokal Pada Mata Pelajaran Produktif Kelas X SMK Program Keahlian Teknik Komputer Jaringan (Skripsi No. 0, Program Studi Pendidikan Teknik Informatika, Jurusan Teknik Elektro, Universitas Negeri Malang). http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/TE/article/view/39910

Silfanny, F. A., & Dewi, F. (2020). Analisis Tiga Aplikasi Augmented Reality untuk Mengenalkan Alfabet Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Research in Early Childhood Education and Parenting, 1(1), 17–31.

Sinulingga, B. (2020, December 1). 20 Kecamatan di Kabupaten Bekasi Terpapar Covid-19 [Online]. liputan6.com. https://www.liputan6.com/news/read/4422584/20-kecamatan-di-kabupaten-bekasi-terpapar-covid-19

Sulastri, R., & Fuada, S. (2021). Pelatihan Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) bagi Guru PAUD di Kp. Cikarees, Garut, Pada Masa New Normal. Buletin Udayana Mengabdi, 20(2), 136–147. https://doi.org/10.24843/BUM.2021.v20.i02.p08

Sunawan, L. N. P. (2016). Penerapan Activity Based Management (ABM) Dalam Penentuan Harga Pokok Sewa Kamar Untuk Menungkatkan Efisiensi Biaya (Studi Kasus Pada Hotel Sahid Montana Dua Malang) (Perpustakaan Pusat - Ruang Koleksi Referensi dan Laporan Akhir) [Skripsi, Akuntansi Manajemen, Politeknik Negeri Malang]. https://sipp-polinema.perpusnas.go.id/opac/detail-opac?id=1626

Titiana, E. S., Yolandini, B., Wiriyanti, K., & Azizah, N. (2019). Guru Transformers: Pembaharu Media Pembelajaran di Sekolah Dasar Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2, 309–314. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5618

Ulfa, M., & Na’imah, N. (2020). Peran Keluarga dalam Konsep Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.45

Valentina, V. C. (2016). Pengaruh Jenis Interfacing Terhadap Hasil Jadi Lengan Belimbing (Starfruit Sleeve) Pada Busana Pesta Anak Menggunakan Bahan Taffeta. Jurnal Tata Busana, 5(2), Article 2. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-busana/article/view/15217

Vitianingsih, A. V. (2016). Game Edukasi Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Inform : Jurnal Ilmiah Bidang Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.25139/inform.v1i1.220

Wulandaru, N. A. (2015). Analisis Pemahaman Konseptual Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit Siswa Kelas X IPA SMAN 9 Malang [Skripsi, Jurusan Kimia, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Malang]. http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/kimia/article/view/41174

Yolandini, B. (2021). Analisis Pola Komunikasi Primer Antara Orang Tua dan Anak Melalui Membaca Nyaring Buku Cerita Bilingual [Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia]. http://repository.upi.edu/67837/

Zaini, A. (2019). Bermain sebagai Metode Pembelajaran bagi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 118–134. https://doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4656

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489




DOI: https://doi.org/10.20961/dedikasi.v4i1.55832

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


DEDIKASI: Community Service Reports 
Online ISSN: 2715-5706
Website: https://jurnal.uns.ac.id/dedikasi
Email: salimi@staff.uns.ac.id
Published by: Universitas Sebelas Maret
Ir. Sutami Street, No. 36A, Surakarta, Jawa Tengah 57126- Phone 0271-642595