Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dengan Media Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Sejarah
Abstract
The results of the research shows that: 1) The application of learning with the Problem Based Learning (PBL) and video media models can improve the learning motivation of XI IPS 4 students at SMA Negeri 1 Ngemplak. This is indicated by the increasing of the percentage that has a high number of learning motivations in the category of 43.90% in pre-cycle, increased to 53.66% in cycle I, and 85.37% in cycle II. The achievement of the percentage of learning motivation has exceeded the target achievement indicator that has been set at ≥80%. 2) The application of historical learning to the Problem Based Learning (PBL) model with video media can improve the critical thinking skills of XI IPS 4 students at SMA Negeri 1 Ngemplak. This is indicated by the increasing of the percentage of high categories resulting from the evaluation of students' critical thinking skills, namely 17.07% in pre-cycle, increased to 58.54% in the first cycle, and 80.49% in the second cycle. The achievement of the percentage of critical thinking ability has met the indicator target in this study, which is ≥80%. Based on the results of the research it can be concluded that the application of the Problem Based Learning (PBL) model with video media is able to increase learning motivation and critical thinking skills of XI IPS 4 students at SMA Negeri 1 Ngemplak.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, Aam. 2012. Pengantar Ilmu Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.
Agung, Leo dan Wahyuni Sri. 2013. Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Anitah, Sri. 2009. Media Pembelajaran. Surakarta: Panitia Sertfikasi Guru Rayon 13 FKIP UNS Surakarta.
Arifin, Zainal. 2012. Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Anggota Ikatan Penerbit Indonesia (IKAPI).
Browne, M. Neil dan Keeley, Stuart M. 2012. Pemikiran Kritis: Panduan Untuk Mengajukan dan Menjawab Pertanyaan Kritis. Jakarta: Indeks.
Daliman. 2012. Metode Penelitian Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Daryanto. 2011. Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-contohnya. Yogyakarta: 2014.
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Dimyati, dan Mudjiono. 1999. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Eggen, Paul dan Kauchak, Don. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran: Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berpikir. Jakarta: PT Indeks.
Fisher, Alec. 2011. Critical Thinking: An Introduction. United Kingdom: Cambridge University Press.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hamid, Abd Rahman dan Madjid, Muhammad Saleh. 2011. Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Hamid, Abd. Rahman. 2014. Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Huda, Miftahul. 2015. Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kuswana, Wowo Sunaryo. 2011. Taksonomi Berpikir. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Majid, Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mertler, Craig A. 2014. Penelitian Tindakan Kelas, Edisi Ketiga: Meningkatkan Sekolah dan Memberdayakan Pendidik. Jakarta: PT Indeks.
Mulyoto. 2013. Strategi Pembelajaran di Era Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Priyadi, Sugeng. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Sadiman, Arief S. (dkk). 2014. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Sanaky, Hujair AH. 2013. Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Sanjaya, Wina. 2013. Streategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Sardiman. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Smaldino, E. Sharon, dkk. 2011. Instructional Technology and Media for Learning: Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sudarma, Momon. 2013. Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kreatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyanto. 2009. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 FKIP UNS Surakarta.
Sujarwo. 2011. Model-Model Pembelajaran Suatu Strategi Mengajar. Yogyakarta: Venus Gold Press.
Sukardi. 2011. METODOLOGI PENELITIAN PENDIDIKAN:Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.
Suryani, Nunuk dan Agung, Leo. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Ombak (Anggota IKAPI).
Trianto. 2012. MENDESAIN MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF-PROGRESIF: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Yunus. 2014. Mindset Revolution: Optimalisasi Potensi Otak Tanpa Batas. Yogyakarta: Jogja Bangkit Publisher.
Bahr Nan. (2010). Thinking Critically about Critical Thinking in Higher Education. Diperoleh 17 Januari 2018, dari https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1229&context=ij-sotl.
Lies Pebrianti dan Sudji Munadi. (2015). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Pemograman Dasar menggunakan Modul di SMKN 2 Sumbawa. Diperoleh 17 Januari 2018, dari https://journal.uny.ac.id/index.php/jpv/article/view/6490.