Dominasi Historical Thinking Standard Dalam Buku Teks Pelajaran Sejarah SMA Kurikulum 2013

Soma Surya Persada, Hieronymus Purwanta, Dadan Adi Kurniawan

Abstract

This study aimed to see the domination of the NCHS model historical thinking standards found in the textbooks on high school history lessons in Indonesia based on the curriculum 2013. Through research conducted by the author, it can be obtained an understanding that textbooks as learning media contain the construction of historical thinking which has a tendency towards certain historical thinking standards. Four senior high school history textbooks published by the government through the Ministry of Education and culture (Kemendikbud) in the form of e-book were used as a corpus of research, namely Sejarah Indonesia untuk SMA kelas X  by Restu Gunawan, Amurwani Dwi Lestariningsih, Sardiman AM (2017), Sejarah Indonesia untuk SMA kelas XI semester 1 by Amurwani Dwi Lestariningsih, Sardiman AM (2017), Sejarah Indonesia untuk SMA kelas XI semester 2 by Amurwani Dwi Lestariningsih, Sardiman AM (2017), Sejarah Indonesia untuk SMA kelas XII by Abdurakhman, Amurwani Dwi Lestariningsih, Sardiman AM (2018) by Abdurakhman, Arif Pradono, Linda Sunarti dan Susanto Zuhdi. This research is a qualitative study thrugh a conten analysis approach focused on task in senior high school history textbooks. The result og the study show that one oh the historical thinkink standards of the NCHS model, historical analysis and interpretations, has dominated the historical thinking construction in history textbooks.

Keywords

historical thinking, domination, textbooks, history lesson

Full Text:

PDF

References

Achugar, M dan Schleppegrell, M.J. (2005). Beyond Conectors: The Constructions of cause in the history textbooks. Linguistic And Educations, 16 (298-318)

Awang, M.M, dkk. (2016). Historical Thinking Skills among Pre-Service Teachers in Indonesia and Malaysia. Creative Educations, 7 (62-76)

Goldenberg, B.T.LB (2005) Fostering Historical Thinking With Digitized Primary Sources. Journal of Research on Technology in Education, 38 (1) 1-21

Hamid, A.R. (2014). Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta : Penerbit Ombak

Kartodirdjo, S. (1999). Pengantar Sejarah Indonesia Baru 1500-1900. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Kartodirdjo, S. (2014). Pemikiran dan perkembangan historiografi Indonesia. Yogyakarta: Ombak

Krippendorff, K. (1991). Analisis Isi : Pengantar Teori dan Metodologi. Jakarta: Rajawali Pers

Muslich, M. (2010). Text Book Writing : Dasar-dasar, Pemahaman, Penulisan dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Poesponegoro, M.D da Notosusanto, N. Sejarah Nasional Indonesia V : Zaman Kebangkitan Nasional dan Masa Hindia Belanda. Jakarta: Balai Pustaka

Purnaman, P.N (2015). Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kesejarahan Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Penggunaan Biografi Tokoh R.A Lasminingrat Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 24 (1) 127-139

Purwanta, H. (2012). Evaluasi Isi Buku Teks Pelajaran Sejarah Pada Masa Orde Baru. Cakrawala Pendidikan (3), 424-440

Purwanta, H. (2012). Kualitas Penyajian Buku Teks Pelajaran Sejarah SMA 1975-2008. Jurnal Penelitian, 15 (2), 61-84

Purwanta, H. (2019). Hakekat Pendidikan Sejarah. (Surakarta: UNS Press)

Seixas, P (2017). Historical Consciousness and Historical Thinking. M. Carretero et al. (eds.), Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education. London: Palgrave Macmillan,

Seixas, P. (2015). A Model of Historical Thinking. Educational Philosphy and Theory, 49 (6) 593-605

Sitepu, B.P. (2015). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT Remaja Rosadakarya

Sjamsudin, H. (1998). Penulisan Buku Teks Sejarah : Kriteria dan Permasalahannya. Simposium Pengajaran Sejarah : Kumpulan Makalah Diskusi Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI

Soedijarto. (1998). Pengajaran Sejarah Sebagai Wahana Pendidikan Nilai dan Sikap. Simposium Pengajaran Sejarah : Kumpulan Makalah Diskusi. Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI

Sutimin, L.A. dan Wahyuni, S. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta : Ombak

Symcox, L. (2002). Whose History ? : The Struggle for National Standard in American Classrooms. New York & London: Teachers College. Columbia University

Wiriatmodjo, R. (1998). Landasan Filosofis Kurikulum Pengajaran Sejarah (SMU) Tantangan dan Harapan. Simposium Pengajaran Sejarah : Kumpulan Makalah Diskusi. Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI

Buku Teks Pelajaran Sejarah

Abdurakhman, dkk. (2018). Sejarah Indonesia untuk kelas XII SMA . Jakarta: Kemnterian Pendidikan dan Kebudayaan

Gunawan, R., Lestariningsih, A.D., Sardiman. (2017) Sejarah Indonesia untuk kelas X SMA . Jakarta: Kemnterian Pendidikan dan Kebudayaan

Lestariningsih, A.D. dan Sardiman. (2017) Sejarah Indonesia untuk kelas XI semester 1 SMA . Jakarta: Kemnterian Pendidikan dan Kebudayaan

Lestariningsih, A.D., Sardiman. (2017) Sejarah Indonesia untuk kelas XI semester 2 . Jakarta: Kemnterian Pendidikan dan Kebudayaan

Webesite:

(Permendikbud) Nomor 24 Tahun 2016. Diperoleh pada 19 Juni 2019 dari https://sosmedpc.blogspot.com/2016/12/lampiran-permendikbud-no-24-tahun-2016.html.

(Permendiknas) Nomor 2 Tahun 2008. Diperoleh pada 2 Februari 2019 dari https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/12/Isi-Permendiknas-2-thn-2008.pdf.

Darmawan, W. (2017). Analisis Historiografis Terhadap Buku-Buku Teks Pelajaran Sejarah SMP dan SMA Tahun 1999-2004. Diperoleh 21 Desember 2018. dari http://sejarah.upi.edu/artikel/dosen/analisis-historiografis-terhadap-buku-buku-teks-pelajaran-sejarah-smp-dan-sma-tahun-1999-2004/

Historical Thinking Standard. Diperoleh pada 3 Maret 2019 dari https://phi.history.ucla.edu/nchs/historical-thinking-standards/3-historical-analysis-interpretation/