PENGARUH PROSES PEMBELAJARAN PRAKARYA DAN KEWIRAUSAHAAN SERTA SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN TERHADAP SIKAP BERWIRAUSAHA SISWA KELAS XI IIS SMA NEGERI 4 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2016/2017

Betty Uswatun Khasanah, Trisno Martono, Budi Wahyono

Abstract

This research was a quantitative research using a descriptive method with correlation study. The population in this research are all students of XI IIS’s class at SMA Negeri 4 Surakarta in academic year of 2016/2017. All member of population in this research used as sample research, so this research was a populastion research. Try out of research instrument was conducted on 30 respondents out of sample, students of XI MIA’s class at SMA Negeri 4 Surakarta in academic year of 2016/2017. Data were obtained by using observation, interview, questionnaire, and document analysis. Data were analyzed by using multiple linear regression analysis technique with level significance 0.05. Based on results of this research can be concluded that: (1) there is an influence between craft and entrepreneurship learning process with education’s facilities and infrastructure simultaneously toward entrepreneurial attitude, (2) there is an influence of craft and entrepreneurship learning process toward entrepreneurial attitude, and (3) there is no influence of education’s facilities and infrastructure toward entrepreneurial attitude.

Full Text:

PDF

References

Ain, F.A. (2013). Pengaruh Pendidikan & Pelatihan, Prestasi Belajar Kewirausahaan terhadap Sikap Kewirausahaan Siswa SMK N 1 Cerme. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 1 (2), 173–184. Diperoleh pada 10 Februari 2017, dari http://id.portalgaruda.org/ index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=139488.

Anoraga, P. dan Sudantoko, D. (2002). Koperasi, Kewirausahaan, dan Usaha Kecil. Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, S. (2013). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Badan Pusat Statistik. (2016). Berita Resmi Statistik: Keadaan Ketenagakerjaan Agustus 2016. No.103/ 11/ Th. XIX. Diperoleh pada 4 Januari 2017 dari https://bps.go.id/Brs/view/id/1230.

Bahman, Kristiani. N., dan Nurdin, M.A. (2016). Modul Pelatihan Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Fahmi, I. (2014). Kewirausahaan: Teori, Kasus, dan Solusi. Bandung: Alfabeta.

Frinces, Z.H. (2011). Be An Entrepreneur (Jadilah Seorang Wirausaha): Kajian Strategis Pengembangan Kewirausahaan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustak Setia.

Lindawati, M.L. dan Suyanto. (2015). Peran Koperasi Sekolah dalam Meningkatkan Sikap Kewirausahaan Siswa SMK Negeri 1 Wonogiri. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 12 (2), 121–132. Diperoleh pada 10 Februari 2017, dari http://id.portalgaruda.org/ index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=355150.

Mailoor D.J., Pangemanan, S. dan Pandowo, M. (2014). Entrepreneurhip Proclivity: An Explanatory Study on Students Entrepreneurial Intentions By Using Theory Of Planned Behaviour. Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 2 (1), 325 – 334. Diperoleh pada 1 Februari 2017 dari http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=146335.

Prabandari, S.P. dan Sholihah, P.I. (2014). The Influence of Theory of Planned Behavior and Entrepreneurship Education Towards Entrepreneurial Intention. Journal of Economics, Business, and Accountancy Ventura, 17 (3), 385–392. Diperoleh pada 1 Februari 2017, dari http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=293232

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarmanto, R.G. (2005). Analisis Regresi Linear Ganda dengan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah: Wawasan Baru, Beberapa Metode Pendukung, dan Beberapa Komponen Layanan Khusus. Jakarta: Rineka Cipta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.